informacje związane z muzyką tradycyjną, ludową, folkową, etniczną, world music i innymi nieoczywistymi dźwiękami;
ciekawe wydarzenia, festiwale, koncerty, inicjatywy; informacje o artystach; nowości i starocie płytowe



polecamy:

PIEŚNI Z KOŻYNA  Karolina Cicha & Company - TANY  Maria Pomianowska & przyjaciele - MONIUSZKO Z 1000 I JEDNEJ NOCY

WoWaKin - WIĄZANKA  Kapela Maliszów 'WIEJSKI DŻEZ'  Werchowyna - PŁYWUT' ROKY
Muzyczna Galeria Folkowa

ul. Bracka 3 lokal 2 B
(domofon 19, klatka w podwórku!)


Kontakt telefoniczny:
+48 501-061-713
lub +48 501-061-733
(22) 621 63 67

Muzyczna Galeria Folkowa, www.folk.pl
Serdecznie zapraszamy!!!


aktualności: nowości płytowe i ciekawe wydarzenia 2021 r.

polecamy festiwale:  
Festiwal Wszystkie Mazurki Świata 2019 (22-27 kwietnia, Warszawa) 6. FESTIWAL NOWA MUZYKA ŻYDOWSKA (18, 23-27 kwietnia, Warszawa) Festiwal muzyki tradycyjnej 'NA ROZSTAJNYCH DROGACH' (1-5 lipca, Roztocze Zachodnie/Lasy Janowskie) XXV. Festiwal 'Z wiejskiego podwórza' (24-26 lipca, Czeremcha)12. Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur (24.09-01.10, Warszawa) 9. Międzynarodowy FESTIWAL SZTUKI OPOWIADANIA (19-23 listopada, Warszawa) 30. Festiwal Mikołajki Folkowe 2020 (10-13 grudnia, Lublin) 

archiwum:
2021; 2020; 2019; 2017/2018; 2016; 2015; 2014; 2013; 2012; 2011


WAŻNE INFORMACJE dotyczące ZAMÓWIEŃ W SKLEPIE internetowym:

:: WAŻNE: sklep jest 'archaiczny' i nie wysyła automatycznych powiadomień o przyjęciu zamówienia, korespondencja prowadzona jest po godz. 18:00.

:: Zamówione płyty można odebrać stacjonarnie w Muzycznej Galerii Folkowej (adres powyżej), po uprzednim umówieniu telefonicznym (501-061-713). Przy składaniu zamówienia przez stronę, należy wpisać w komentarzu chęć odbioru osobistego (prosimy podać też nr telefonu).

:: Jeśli ktoś jest zainteresowany inną formą płatności niż przesyłka pocztowa za pobraniem przy składaniu zamówienia przez stronę, należy wpisać w komentarzu chęć innej formy płatności (np. przedpłata na konto, PayPal - w takiej sytuacji NIEZBĘDNE jest podanie adresu e-mail). Tak samo, jeśli ktoś jest zainteresowany przesyłką do paczkomatu.


Kapela Drewutnia - OJ, SIANO, SIANO

Kapela Drewutnia - OJ, SIANO, SIANO
Czym byłoby Boże Narodzenie bez kolęd?

Do naszej Drewutni na ten szczególny czas wstawiliśmy żłóbek i wypełniliśmy go sianem z kresowych zagród. Podobnie jak niegdyś pasterze, przynieśliśmy nasze instrumenty, aby otulić Dzieciątko muzyką, tak jak ogrzewało Je siano.

Już od 25 lat spotykamy się na wspólnym kolędowaniu i poprzez tę płytę chcemy się połączyć również z Wami. Jest to nasz drugi album bożonarodzeniowy, gdzie znajdziecie tradycyjne kolędy i pastorałki znane i lubiane. Dołączamy ich teksty, abyście zaśpiewali je razem z nami!

Nie bylibyśmy sobą, gdyby na naszej płycie zabrakło ciekawych utworów łemkowskich. Usłyszycie więc apokryficzną historię o córeczce kowala, która odzyskała rękę dzięki cudowi małego Jezuska. Poznacie również łemkowską kolędę o tym, jak wszyscy przychodzą do stajenki: Dawid, prorocy, aniołowie i mieszkańcy okolicznych wiosek przybywają, aby złożyć hołd Dzieciątku...


Monika Wierzbicka - DUSA

Monika Wierzbicka - DUSA
premiera 2 listopada

Po Głosie Dawnych Mazurów, czyli po płycie z dawną, polskojęzyczną poezją mazurską przyszedł czas na mazurskie pieśni. Pisząc scenariusz słowno-muzycznego przedstawienia Mazurska Opowieść przez wiele dni - z taśm archiwalnych - słuchałam śpiewaczek i śpiewaków. Otworzyły się przede mną nieznane dotąd światy zapisane w mazurskich pieśniach ludowych. I zaczęłam je śpiewać. Kiedy scenariusz został już napisany, nagle, to ze mnie zaczęły wypływać pieśni. Zupełnie nowe. Pierwsza powstała Dusa...


Werchowyna - WERCHOWYNA | TECZE RICZKA

Werchowyna - WERCHOWYNA | TECZE RICZKA
Po trzydziestu latach postanowiliśmy przypomnieć sobie i Państwu, jak to się zaczęło. Sięgnęliśmy więc po nasze pierwsze nagrania, które ukazały się na początku lat 90. na kasetach "Werchowyna" i "Tecze riczka". Niniejsza płyta zawiera zremasterowany materiał z tych kaset. W tamtych czasach nie tylko śpiewaliśmy, ale też graliśmy na instrumentach. Repertuar stanowią głównie piosenki i melodie łemkowskie, huculskie, poleskie a nawet polskie.


Trasa promująca nową płytę Laboratorium Pieśni - Hé oyáte (31 marca, Kraków; 1 kwietnia, Warszawa)

Trasa promująca nową płytę Laboratorium Pieśni - Hé oyáte (31 marca, Kraków; 1 kwietnia, Warszawa)
Będą to koncerty celebrujące muzykę Świata i Kosmosu z okazji narodzin płyty “Hé oyáte”. Płyty wypełnionej tradycyjnymi pieśniami różnych kultur, jak i również autorskimi, intuicyjnymi kompozycjami, o wyśnionych słowach, melodiach i opowieściach, w rytmie bębnów szamańskich, dźwięków natury i pulsu Ziemi.

Laboratorium Pieśni to kobiecy zespół pieśniarek. Pieśni Świata wykonują zarówno a capella, jak i przy akompaniamencie bębnów szamańskich i innych etnicznych instrumentów (m.in. shruti box, dzwonków, przeszkadzajek, fletu, kalimby, mis, gongu), wnosząc w pieśni tradycyjne nową aranżację, przestrzeń improwizacji głosowych, inspirowanych dźwiękami natury, często intuicyjnych, dzikich, kobiecych.


Wieczór z muzyką ludową w Iluzjonie (4 marca, Warszawa)

Wieczór z muzyką ludową w Iluzjonie (4 marca, Warszawa)
Pierwszy raz na Retrotece zagości polska muzyka ludowa i od razu w najlepszym wykonaniu! Jan Emil Młynarski, dyrektor muzyczny, zaprosił Kapelę Niwińskich aby zaprezentowała materiał muzyczny ze swojej najnowszej płyty.

Koncert będzie muzyczną wędrówką ku źródłom polskiej muzyki tradycyjnej śladem trójmiarowego metrum oraz tempa rubato przenikającego wiejskie krajobrazy. To podróż w głąb czasu, ożywianie brzmienia i muzycznego pulsu dawnego świata i wiejskiej muzykalności.


Kapela Niwińskich - POGŁOSY

Kapela Niwińskich - POGŁOSY
Płyta Kapeli Niwińskich "Pogłosy" jest muzyczną wędrówką ku źródłom muzyki tradycyjnej Polski Centralnej – Mazowsza i Kujaw. To podróż w głąb czasu, ożywianie brzmienia i muzycznego pulsu dawnego świata wiejskiej muzykalności, to też spotkanie z muzyką naszych mistrzów. Sięgnęliśmy po zapomniane repertuary śpiewaczek i skrzypków urodzonych na początku XX wieku (min. Zofia Wojnicka z Osięcin, Janina Smagała z Czermna, Waleria Czubak z Błędowa, Józef Ciastek z Czermna, Piotr Figurski z Sannik, Tomasz Latoszewski z Chąśna) aby zagrać je ponownie w nowych aranżacjach i kontekstach, opowiedzieć własnym językiem muzycznym.


do 20 lutego trwają zgłoszenia do Folkowego Fonogramu Roku i Fonogramu Źródeł

zgłoszenia do Folkowego Fonogramu Roku i Fonogramu Źródeł trwają do 20 lutego 2023
Polskie Radio zaprasza artystów, wytwórnie fonograficzne, organizacje kulturalne i lokalne społeczności do wzięcia udziału w konkursach na najlepszą płytę z muzyką folkową oraz najlepszą płytę z muzyką tradycyjną 2022 roku.

Lista finalistów Folkowego Fonogramu Roku 2022 zostanie ogłoszona 13 marca, a występ laureata planowany jest podczas 25. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w dniach 11-14 maja 2023 roku w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Wyniki konkursu na Fonogram Źródeł zostaną ogłoszone przed 30 kwietnia 2023 roku a podczas Festiwalu "Nowa Tradycja" nastąpi wręczenie nagród laureatom.


Mariposa - EFEKT MOTYLA

Mariposa - EFEKT MOTYLA
Utwory zawarte na tym albumie stanowią spójną całość. To pewnego rodzaju pamiętnik opowiadający o szczęściu, o sposobie na życie, o tym, jak zacząć się cieszyć samym faktem, że istniejemy. Nasza przygoda w tym wymiarze, na tym świecie, nie należy do długich, po co więc martwić się na zapas, skoro dysponujemy tylko i wyłącznie własnym "tu i teraz"? Dokładając starań, by uszczęśliwić innych, jedynie marnujemy czas i gubimy sens własnego życia. Dopóki nie poznamy samych siebie i sensu własnych tęsknot, nie mamy się czym dzielić ze światem zewnętrznym. Dopiero po wybudowaniu własnych wewnętrznych fundamentów, czyli swego rodzaju samoakceptacji nazywanej szczerą i prawdziwą radością czerpaną z życia, mamy coś do zaoferowania innym.


Arad Emamgholi, Patrycja Betley, Wojciech Lubertowicz - SHAPOL

Arad Emamgholi, Patrycja Betley, Wojciech Lubertowicz - SHAPOL
"Shapol", to niezwykłe połączenie muzyki irańskiej i tańca.

"Szapol" w języku kurdyjskim oznacza falę, falę która jest nieprzewidywalna. Często potężna i zaskakująca, ale również spokojna i delikatna. Zachwycające ruchy tancerki łączą się z czarującym dźwiękiem irańskiego bębna obręczowego daf, by stworzyć falę, która porywa w niezwykłą podróż.

Mistrz dafu Arad Emamgholi urodził się w Sanandadż w irańskim Kurdystanie. Zaczął grać na dafie w wieku 5 lat. Uczestniczył w wielu festiwalach muzycznych i zdobył czterokrotnie nagrody na festiwalach w stanie Kurdystan i na terenie Iranu. Zagrał wiele koncertów z różnymi zespołami w Iranie i za granicą. Obecnie mieszka w Teheranie i jest nauczycielem gry na dafie, prowadzi warsztaty muzyczne i angażuje się w różne projekty muzyczne.


Milo Ensemble feat. Dave Douglas - D'EN DIA EN DIA

Milo Ensemble feat. Dave Douglas - D'EN DIA EN DIA
Milo Kurtis, polski muzyk, syn greckich uchodźców politycznych, odnalazł w muzyce sefardyjskiej echa rodzinnej historii. Sefardyjczycy - rozproszeni po świecie wygnańcy z Hiszpanii i Portugalii - osiedlali się w krajach śródziemnomorskich. Kiedy artysta w dzieciństwie słuchał muzyki sefardyjskiej, intuicyjnie uznawał ją za lokalną, grecką. Po latach w nawiązaniu do wspomnień z młodości zaaranżował tę muzykę na nowo. W charakterystycznym dla siebie stylu połączył ją z innymi gatunkami: jazzem i awangardą. Obok pieśni wykonywanych po turecku i grecku sięgnął również po utwory w języku ladino, używanym przez Sefardyjczyków.

Do realizacji wielokulturowego projektu muzycznego "D'en dia en dia. Sephardic Music" Milo Kurtis zaprosił przyjaciół: jedną z najbardziej charyzmatycznych wokalistek i kompozytorek - Kayah, znakomitego gitarzystę, lidera zespołu Voo Voo - Wojciecha Waglewskiego, wybitnego pianistę i kompozytora - Leszka Możdżera oraz legendarnego trębacza, nominowanego do nagrody Grammy - Dave'a Douglasa. W projekcie "D'en dia en dia. Sephardic Music" Milo Kurtisowi towarzyszy również jego zespół - MILO Ensemble tworzony przez wybitnych muzyków z różnych kontynentów.


DagaDana - TOBIE

DagaDana - TOBIE
Współcześnie pojęcie "kolędy" utożsamia się z religijną pieśnią bożonarodzeniową. Płyta Tobie przypomina o wcześniejszym znaczeniu tego słowa. Album oddany do rąk słuchacza w czasach niełatwych ma nieść nadzieję, która jest nieodłącznym elementem życzeń.

W czasach starożytnych, na początku nowego czasu, w Dniach Przejścia (calendae - pierwsze dni miesiąca) obchodzono domy z dobrym słowem, życzeniem, najlepszą intencją. Reliktami tamtego czasu i tamtych zwyczajów są m.in. kolędy noworoczne, życzące, znane pod różnymi nazwami (w Ukrainie jako szczedriwky, na polskim pograniczu wschodnim - jako szczodrówki lub szczodraczki). Album przynosi wybór takich właśnie pieśni – w zaskakująco świeżych reinterpretacjach, zachowujących ducha pierwowzorów – przecież zabytków dawnej kultury tradycyjnej - i przenoszących ich treści w czasy obecne, "aktualizujących" ich wymowę z szacunkiem dla głębokiej, symbolicznej warstwy tekstów.


Kosmiczni Warszawa - START

Kosmiczni Warszawa - START
W obliczu nieuchronnego końca cywilizacji - dwóch śmiałków - Małolepszy i Kwazar, opuszczają Warszawę, a nawet Planetę. Wyruszają w poszukiwaniu miejsc o podobnej do ziemskiej atmosferze i grawitacji (grooveitacji). Zainspirowani życzliwością wszystkich istot Kosmosu, lekko zagubieni w przeszłości cwaniakują pilotów bez licencji i cisną w przyszłość. W obliczu wyzwań, oprócz niezbędnej aparatury zabierają tylko to najcenniejsze i co może być zaczynem przyszłej kosmicznej popkultury - jej dwudziestowieczne, międzywojenne korzenie.


Czeremszyna/Cimbaliband - ŚWIAT=MUZYKA!

Czeremszyna & Cimbaliband - ŚWIAT=MUZYKA!
ŚWIAT=MUZYKA! to wspólna płyta zespołów Czeremszyna z Polski i CimbaliBand z Węgier.

Materiał muzyczny stanowią utwory Czeremszyny wzbogacone o udział instrumentalny muzyków Cimbaliband a także utwory Cimbaliband wzbogacone o udział instrumentalny i wokalny muzyków Czeremszyny. Znalazły się tu również utwory polsko-łemkowsko-węgierskie zaaranżowane, zagrane i zaśpiewane przez Czeremszynę oraz pieśń z Podlasia "Rozyjdysia tumanoczku" zaaranżowana przez Cimbaliband.


Orkiestra św. Mikołaja - TRZECI KONCERT

Orkiestra św. Mikołaja - TRZECI KONCERT
Orkiestra to ludzie, zmienia się razem z nimi. Dlatego oprócz paru nowych piosenek znajdziecie na tej płycie przede wszystkim nasze nowe brzmienie, w którym teraz gustujemy. Zawsze nam brakowało tych paru decybeli. Jak zwykle szukamy w ludowych melodiach i słowach ciekawych historii, kontrastów i harmonii ale zawsze inaczej. Nie przywiązujemy się do raz stworzonych muzycznych patentów, wędrujemy dalej.

Koncert to życie, żywa muzyka, żywi muzycy na scenie i żywa publiczność. [...] Dla nas rok 2021 był wyjątkowo udany. Zagraliśmy mnóstwo koncertów, na których było dużo ludzi i świetnie nam się grało. [...] Dlatego cieszymy się, że możemy podsumować nie tylko ten rok, ale całe sześć lat od wydania poprzedniej płyty, właśnie nagraniami koncertowymi.


Krajka & Kapela Serhija Ochrimczuka - BYWAJCIE ZDROWI!

Krajka & Kapela Serhija Ochrimczuka - BYWAJCIE ZDROWI!
Trzecia płyta przemyskiego zespołu Krajka jest uzupełnieniem poprzedniej - "Krajka. W Domu". Składa się na nią repertuar z polsko-ukraińskiego pogranicza – spuścizny, z której wyrastają i z którą utożsamiają się młodzi przemyscy śpiewacy. To wydobyte z zakamarków rodzinnej pamięci, skazane na zapomnienie pieśni współtworzące koloryt pogranicza na początku XX w., to także utrwalone dla potomności nieocenione zapisy Oskara Kolberga z drugiej połowy XIX w. W obydwu przypadkach – rekonstruowane bądź adaptowane wspólnie z doświadczonymi kijowskimi muzykami z kapeli Serhija Ochrimczuka oraz kobziarzem Tarasem Kompaniczenką.


Odpoczno - DRYF

Odpoczno - DRYF
Po kilku latach od kapitalnie przyjętego debiutu, zespół Odpoczno powraca z nowym materiałem. [...] Świeża energia jest wyczuwalna już od pierwszych dźwięków utworu tytułowego. Odpoczno nic nie straciło ze swojego niepowtarzalnego, zadziornego stylu, ale nie ma tu mowy o powtórkach. Zespół z niespotykaną lekkością tworzy utwory, które z jednej strony fascynują wręcz karkołomnym eklektyzmem i wykonawczym kunsztem, a z drugiej natychmiast wpadają w ucho i zadziwiają swoim przebojowym potencjałem. [...]

Jak najlepiej podsumować esencję nowej propozycji Odpoczno w której folkowa tradycja i niezliczone inspiracje zespołu bezpardonowo łączą się z muzyką klubową, elektroniką, a nawet popem? Sami zainteresowani trafiają tutaj w sedno: Muzyka tradycyjna z nizin środkowej Polski jest źródłem, które cały czas daje nam świeżość. By z niego czerpać, trzeba uważać, żeby nie zadeptać sedna tej muzyki. Z czasem, gdy trochę się tego nauczyliśmy, postanowiliśmy jednak nie ignorować tego, co przynieśliśmy ze sobą, a każde z nas miało w bagażu co innego: jazz, improwizację, elektro, noise, krautrock czy irlandzkie hopsasy. I tak zaczęliśmy układać coś zupełnie nowego. Dziś z perspektywy dwóch płyt, można powiedzieć, że gramy w dialekcie odpoczyńskim.


Oleś Brothers & Dominik Strycharski - KOPTYCUS

Oleś Brothers & Dominik Strycharski - KOPTYCUS
Źródłem inspiracji i głównym punktem odniesienia dla tria niezwykłych artystów stała się muzyka Koptów - jednej z najstarszych społeczności chrześcijańskich na świecie. Dzięki wielowiekowej izolacji, byciu niejako na uboczu, wytworzyli oni i zachowali po dziś dzień swój pierwotny muzyczny język, wywodzący się z czasów przedchrześcijańskich, asymilujący akcenty greckie, żydowskie, a nieco później także muzułmańskie. Samo słowo "kopt", choć pochodzenia arabskiego, ma swoje korzenie w języku greckim i określa mieszkańca Egiptu, ale wyznaniowa koptyjska społeczność przekracza granice - to także Erytrea i Etiopia z całą odmiennością kulturową, muzyczną i tradycjami wykonawczymi.


Improwizacja, to nie jest łatwe, to jest sztuka - Marek Styczyński o płycie 'STAN psycheLICZNY'

Marek Styczyński o płycie 'STAN psycheLICZNY'
Żywioł improwizacji jest niezwykle złożonym zjawiskiem i dobrze się ma, gdy nawet najwięksi pozwalają sobie na słuchanie innych, na odwieszenie na chwilę swego ego, tego prawdziwego i tego wyuczonego, czyli artystycznej osobowości, której spodziewają się przecież wszyscy i trzeba ją pokazywać, bo dla tego ludzie kupują bilety. Robert Brylewski potrafił zrezygnować ze scenicznego ego, zachowując jednak własny styl i rozpoznawalność. To nie jest łatwe, to jest sztuka. Z drugiej strony kolektyw muzyczny musi zachować swobodę i reagować spontanicznie na pojawiające się wizje, zaproszenia, możliwości i znaki. Oznacza to możliwość WSPÓŁ/PRACY. Znakomite połączenie pulsacji i melodyki w nurt bez początku i końca daje nadzieję, że w tych trudnych czasach uda się przetrwać prawdziwej muzycznej energii. Najwyraźniej, terenNowy, czyli niespożyty, twórczy i konsekwentny Paweł Sky wraz ze swymi rozlicznymi składami (ale pewien kanon muzyków tego kolektywu daje się przecież zauważyć i niech mi Artyści wybaczą pominięcie nazwisk, co czynię z obawy o niewymienienie kogoś ważnego) potrafi współpracować z otwartymi ludźmi każdego formatu.


Bastarda & Sutari - TAMOJ

Bastarda & Sutari - TAMOJ
Formacje Bastarda i Sutari połączyły siły, aby stworzyć autorską opowieść o muzyce pogranicza. Na wspólnym albumie Tamoj sięgają do korzeni polsko-litewsko-białoruskiej kultury. Czerpią z ludowych pieśni białoruskich, litewskich sutartinės, ale także polskiej muzyki tradycyjnej. Studiując bogate i niezwykle różnorodne źródła, próbują dotrzeć do tego co potencjalnie drzemie na styku tych regionów i tradycji. Zespoły Bastarda i Sutari traktując owe odmienne dziedzictwa z największym szacunkiem, stworzyły muzykę znoszącą wszelkie granice.


Bastarda i Chór Uniwersytetu SWPS - KOŁOWRÓT

Bastarda i Chór Uniwersytetu SWPS - KOŁOWRÓT
Wspólna płyta tria Bastarda oraz Chóru Uniwersytetu SWPS pod dyrekcją Ewy Mackiewicz, to autorska, muzyczna podróż w głąb tradycji, obrzędowości oraz rytuałów związanych z porami roku, a także cyklicznością natury. Posiłkując się odniesieniami do tradycyjnej muzyki ludowej, a także źródeł średniowiecznych, trio Bastarda stworzyło oryginalne kompozycje, które w procesie wspólnej pracy z chórem osiągnęły głębszy wymiar narracyjny – stały się opowieściami dźwiękowymi o najistotniejszych przemianach, zarówno w naturze, jak i kulturze oraz związanej z nią obrzędowości.[...]

Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Kilkusetletnie śpiewy chorałowe, motety, litanie rozbijają niejednokrotnie się na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. Muzycy improwizując wokół archaicznych melodii, komponując i aranżując na ich podstawie zupełnie nowe utwory - budują pomost łączący odległe w czasie muzyczne światy, docierają do ich uniwersalnego, duchowego wymiaru.


Bastarda & João de Sousa - FADO

Bastarda & João de Sousa - FADO
Bastarda wspólnie z João de Sousa odnosząc się do tradycyjnych utworów fado stworzyła nową, oryginalną opowieść muzyczną. Współczesne, autorskie aranżacje i opracowania tych niezwykłych, melancholijnych pieśni dały nam możliwość swobodnej wypowiedzi, kreacji muzycznej oraz pozwoliły na szczery, pełen emocji przekaz - tak w klimat nowej płyty wprowadza Paweł Szamburski. Grupa nie byłaby jednak sobą, gdyby na tych przepełnionych smutkiem i duchowością utworach nie odcisnęła własnego piętna. Autorskie aranżacje, absolutnie niepodrabialne brzmienie, będące wypadkową nietypowego połączenia instrumentów, wybitnego warsztatu i bogatych doświadczeń każdego z muzyków, pozwoliły na dopisanie kolejnego fascynującego rozdziału do historii Bastardy.


WAŻNA INFORMACJA:


W związku z przerwą wakacyjną, aktualne zamówienia będą realizowane od dn. 22 sierpnia.


III Festiwal Muzyka Świata - 9-12 czerwca, Warszawa

III Festiwal Muzyka Świata - 9-12 czerwca, Warszawa
Do udziału w tegorocznej, trzeciej edycji Festiwalu Muzyka Świata Warszawa organizatorzy zaprosili artystów, którzy reprezentują świat dźwięków kultury tunezyjskiej: DHAFER YOUSSEF, greckiej: MIKIS THEODORAKIS Orchestra, gambijskiej: SONA JOBARTEH, bałkańskiej Aksak Balkan Trio, izraelskiej: YAMMA Ensemble oraz polskiej i wielokulturowej: MILO Ensemble feat. ALINA BZHEZHINSKA oraz KAROLINA CICHA. Ważnym elementem aktualnej edycji są występy na festiwalowej scenie artystek i artystów z Ukrainy, których reprezentuje nie tylko Alina Bzhezhinska, ale także zespół DAGADANA. Ich obecność to symboliczny wyraz jedności i solidarności muzycznego świata z walczącą Ukrainą.


WIRTU@LNE GĘŚLE, głosowanie na folkową płytę roku trwa do 30 kwietnia

W połowie marca na stronie www.gesle.folk.pl rozpoczęło się głosowanie w plebiscycie WIRTU@LNE GĘŚLE. W tym roku w WIRTU@LNYCH GĘŚLACH znajdziemy 68 płyt z szeroko rozumianą muzyką folkową - od tradycji i źródeł, po muzykę współczesną, rockową, folk-jazz czy folk-metal. Głosowanie trwa do końca kwietnia.

WIRTU@LNE GĘŚLE, głosowanie na folkową płytę roku do 30 kwietnia


Tęgie Chłopy - RAKIETA!

Tęgie Chłopy - RAKIETA!
Ponad pół wieku po pierwszym lądowaniu człowieka na Księżycu i 14 lat od wynalezienia iphone'a wiejska muzyka ma niesłabnącą moc urzekania. Wzrusza, wprawia w zamyślenie, bawi, pobudza do ruchu i kreatywności. Potrafi czule towarzyszyć człowiekowi współczesnemu na co dzień i od święta. Doświadczamy tego wielokrotnie.

Ty też chcesz się przekonać? Oto kluczyki do naszej rakiety. Czeka na kosmodromie między Kielcami a Sandomierzem. [...] Leć w nieznane, ku nowym światom.


Dziczka - PĄĆ

Dziczka - PĄĆ
Pierwotne znaczenie słowa pąć w języku polskim to droga i podróż, w przenośni odnoszące się do życia, podróży człowieka od narodzin do śmierci. Każda pieśń na płycie jest związana z etapami pąci - ziemskiego żywota Jezusa - w kolejności od zwiastowania, poprzez narodziny, na Golgocie kończąc. Jest to też droga pielgrzymów, putników, podążających do Boga, niosących swój krzyż, swój los przez życie.

Album "Pąć" zawiera pieśni o religijnym charakterze (tzw. psalmy), zaczerpnięte z nagrań autentycznych wykonawców z obszaru Połtawy, Zachodniego Polesia, a także Północnego Podlasia (częściowo w granicach współczesnej Polski), ponadto utwory znalezione w źródłach drukowanych, a także nabożne kantyki św. Dymitra z Rostowa - największego klasyka ukraińskiej literatury religijnej końca XVII i początku XVIII wieku, urodzonego na Ziemi Kijowskiej.


Biskupiański Zespół Folklorystyczny z Domachowa i Okolic - BISKUPIZNA

Biskupiański Zespół Folklorystyczny z Domachowa i Okolic - BISKUPIZNA
Biskupizna, to mikroregion etnograficzny położony w południowo-zachodniej Wielkopolsce. (...)

W ciągu kilku wieków Biskupianie dorobili się własnej gwary i kuchni, bawili się i świętowali przy swojej dudziarskiej muzyce tańcząc wiwaty, równe i przodki. (...)

Na repertuar zespołu składają się piosenki i tańce ludowe charakterystyczne dla folkloru biskupiańskiego. Zespół oprócz zwykłych wiązanek tanecznych prezentuje również inscenizacje poszczególnych obrzędów ludowych, a także ciągle te obrzędy kultywuje czyniąc folklor biskupiański ciągle żywym.


Archiwalne informacje: 2021; 2020; 2019; 2017/2018; 2016; 2015; 2014; 2013; 2012; 2011


Jeśli wiesz o czymś czego my nie wiemy, a warto się tym podzielić, napisz: jani@folk.pl