To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

12. Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur

GŁOSY
24 września-1 października 2016 r.



12. WARSZAWSKI FESTIWAL SKRZYŻOWANIE KULTUR (24 września-1 października, Warszawa)

festiwal 2016 | AKTUALNOŚCI | program | bilety



AKTUALNOŚCI:

1 sierpnia 2016 r.

PRAWDA I SIŁA POLSKIEJ MUZYKI ŚWIATA

29 września, w trakcie 12. Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, już po raz czwarty odbędzie się Sounds Like Poland. Projekt realizowany przez Stołeczną Estradę poświęcony jest promocji polskich artystów poruszających się w obrębie muzyki folk i etno. Na festiwalowej scenie przed Pałacem Kultury i Nauki wystąpią polscy reprezentanci nurtu world music - wschodzące gwiazdy: Čači Vorba i Tęgie Chłopy oraz jeden z najbardziej docenianych za granicą polskich zespołów - Motion Trio.

Przeszłość wybiegająca w przyszłość

Od ponad dekady Festiwal Skrzyżowanie Kultur przybliża polskim widzom najdalsze muzyczne zakątki świata. Od 2013 roku zabiega także o budowanie relacji pomiędzy polskimi artystami oraz instytucjami, wytwórniami i organizatorami wydarzeń poświęconych muzyce world za granicą. Pomysł realizowania projektu towarzyszącego festiwalowi wynika z coraz większej popularności polskich zespołów inspirujących się muzyką tradycyjną. Podczas dnia polskiego na festiwalu Skrzyżowanie Kultur ci właśnie artyści mają okazję zaprezentować się szerokiej publiczności oraz dać się poznać twórcom i managerom reprezentującym gatunki world na świecie. Warunek znalezienia się w programie Sounds Like Poland jest jeden: artyści muszą inspirować się polską muzyką tradycyjną tworząc jednocześnie własne unikalne muzyczne ścieżki. Dyrektor artystyczna Skrzyżowania Kultur Maria Pomianowska podkreśla, że na zaproszenie mogą liczyć muzyczne osobowości tworzące własny język muzyczny. – Najbardziej inspirujący są Ci artyści, którzy potrafią wrastając w przeszłość, jednocześnie wybiegać w przyszłość. To bowiem gwarantuje prawdziwy rozwój muzyki polskiej i bycie istotnym i zauważalnym elementem wspólnego ogólnoludzkiego dziedzictwa.

Wiara w siłę muzyki

W ciągu trzech lat istnienia projekt Sounds Like Poland przyciągnął do Warszawy wybitnych specjalistów world music: menedżerów, promotorów i organizatorów prestiżowych festiwali tego gatunku z całego świata. Magnus Bäckström, dyrektor centrum koncertowego Uppsala Kongres & Konzert, entuzjastycznie recenzował polskie środowisko muzyczne skupione wokół sceny world: Było dobrze, od początku czułem, że może być dobrze, ale jest nawet lepiej, niż sobie to wyobrażałem. Jeśli wierzysz w siłę sztuki, jaką jest muzyka i w siłę artystów i ich występów, a wy to macie, to czas będzie waszym sprzymierzeńcem.

Sounds Like Poland, unikalny w polskiej skali projekt, nie tylko daje polskim artystom możliwość zaprezentowania się światu, przede wszystkim pozwala na budowanie relacji, które mogą owocować nowymi zaskakującymi projektami muzycznymi w przyszłości. To próba stworzenia nowej formy prezentacji polskiej muzyki folkowej, nowego kontekstu, w którym mogą wybrzmieć pomysły rodzące się w jej ramach - mówi Maciej Szajkowski, muzyk i członek rady programowej.

Sounds like Poland 2016

W tym roku podczas dnia polskiego publiczność obejrzy koncerty trzech zespołów, które w oryginalny sposób interpretują muzykę korzenną i tworzą nowoczesne widowiska muzyczne inspirowane muzyką źródeł. W programie znalazły się prezentacje: Čači Vorba - muzyków zakochanych w cygańskich i bałkańskich rytmach, Tęgich Chłopów, dzięki którym określenie "wiejska zabawa" nabiera świeżego znaczenia i Motion Trio - zespołu od lat eksperymentującego z klasyką oraz poruszającym brzmieniem akordeonu.

Čači Vorba, czerpią z pieśni i melodii instrumentalnych mniejszości mieszkających od wieków w Polsce. Ich nazwa to z języka romskiego "szczera mowa". Interpretują muzykę cygańską, bałkańską i karpacką. Reprezentuje ich niemiecka wytwórnia Oriente Musik, a najbardziej prestiżowy w branży magazyn umieścił ich nową płytę Šatrika na prestiżowym CD Top of the World.

Do tańca poderwą słuchaczy Tęgie Chłopy - zakochani w tradycji starych dancingów. Możemy oczekiwać fokstrotów, walczyków, polek, a nawet tanga. To wszystko przeniesione z tradycji potańcówek Kielecczyzny lat 50-tych i 60-tych. Nazwa grupy pochodzi od starych śpiewnych melodii, zwanych na Śląsku "chłopy". Będzie to najlepszy klimat tanecznych wiejskich zabaw dawnych lat.

Gwiazda wieczoru, Motion Trio, od 20-tu lat rozsławia muzykę akordeonową na całym świecie. Siła ich przekazu drzemie w czystym, nieprzetworzonym brzmieniu instrumentów. Zespół ma w dorobku 12 płyt, które zachwyciły krytyków jazzowych i klasycznych. Znani są ze znakomitych interpretacji utworów wielkich polskich kompozytorów, które łączą z jazzem, rockiem i folkiem. Te nietuzinkowa praktyka zwróciła na nich uwagę wielu wybitnych twórców muzyki współczesnej. Współpracowali m.in.: K. Pendereckim, M. H. Góreckim, W. Kilarem, oraz T. Stańko i M. Urbaniakiem.



20 lipca 2016 r.

GWIAZDORSKI SKŁAD Z TRZECH KONTYNENTÓW

Tegoroczne sławy festiwalu to wielkie muzyczne głosy i rzecznicy dawnych kultur. Zaśpiewa Susana Baca, legendarna pieśniarka Peru, była minister kultury. Pianista Omar Sosa połączy afrykańskie i kubańskie rytmy w duecie z Timem Eriksenem śpiewającym stare amerykańskie pieśni. Usłyszymy też Ester Radę, wschodzącą gwiazdę izraelskiego soulu, którą zachwyciła się Alicia Keys.

- Od głosu wszystko się zaczyna. I muzyka. I świat. Na początku przecież było słowo. Jego nieskończonym technikom i stylom poświęcamy tegoroczną edycję Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Te głosy trzeba usłyszeć - zaprasza Maciej Szajkowski, członek rady programowej.

24 września festiwal otworzy Susana Baca, laureatka dwóch latynoskich nagród Grammy, ambasadorka odrodzenia rytmów afrykańskich w muzyce peruwiańskiej. To dzięki niej ta muzyka stała się ważną częścią kultury kraju, czym zjednała sobie przychylność prezydenta Ollanta Humala i w 2011 roku objęła stanowisko ministra kultury. Szerszej publiczności wokalistkę przedstawił David Byrne na płycie z 1995 r. The Soul of Black Peru. Album zapoczątkował modę na tę muzykę na świecie. Artystka poszukuje wciąż nowych środków wyrazu. Łączy elementy jazzu i bluesa, a jej ballady porównywane są do twórczości Cesarii Evory.

W niedzielę, 25 września, festiwal zaprasza na niezwykły koncert Omara Sosy i Tima Eriksena.

Ich współpraca to synteza pozornie niepasujących do siebie elementów - afrykańskiej korzennej muzyki kubańskiej i tradycyjnych pieśni z czasów założycielskich Stanów Zjednoczonych. Sosa łączy swobodnie jazz z elementami world music. Eriksen jest badaczem i śpiewakiem polifonicznych hymnów protestanckich - Posiada mocny i szczery głos, który jak żaden inny instrument przekonuje słuchaczy do przekazywanych przez artystę emocji - mówi o nim Maria Pomianowska, dyrektor artystyczna festiwalu. Ich wspólna płyta Across the Divide to muzyczna historia Afroamerykanów od czasów niewolnictwa do wybrania Baracka Obamy na prezydenta. Muzycy po raz pierwszy zagrają ten unikalny materiał w Polsce.

Koncertem finałowym, 1 października, będzie występ wschodzącej gwiazdy muzyki izraelskiej. Ester Rada krzyżuje muzyczne inspiracje, swobodnie porusza się pomiędzy stylami śpiewu od soulu po hip-hop. Po wydaniu debiutanckiego mini albumu Life Happens krytycy porównali ją do Niny Simone i Lauryn Hill. W 2014 roku nagrała debiutancki album - Ester Rada. Od tego czasu jej popularność rośnie - odbyła długą trasę koncertową po USA, Kanadzie i Europie, była też gościem festiwalu Glastonbury. Rozgrzewała publiczność przed koncertem Alicii Keys. Amerykanka była pod wrażeniem: - Zgłębiła stary amerykański soul, funk i jazz tak dokładnie, że może uchodzić za gwiazdę w każdym z tych gatunków.