To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

Muzyczna Scena Tradycji

   Koncertami w ramach cyklu "Muzyczna Scena Tradycji" radiowa Dwójka pragnie przybliżyć słuchaczom najciekawszych artystów folkowych oraz ich mistrzów - wiejskich muzyków i śpiewaków - zarówno polskich, jak i zagranicznych.

Muzyczna Scena Tradycji

:: koncerty z cyklu Muzyczna Scena Tradycji odbywają się w Studiu im. Władysława Szpilmana w głównej siedzibie Polskiego Radia przy al. Niepodległości 77/85;

:: rozpoczynają się o godz. 16:00 i transmitowane są na żywo na antenie Programu Drugiego (spóźnialscy nie mogą już wejść do Studia)

:: aby wejść na koncert, należy zarezerwować bezpłatną wejściówkę (rckl@polskieradio.pl)

Muzyczna Scena Tradycji


9 września 2016 r. - Katarzyna Zedel na "Muzycznej Scenie Tradycji"

Artystka jest pasjonatką muzyki tradycyjnej oraz uczennicą wiejskich muzykantów z regionu radomskiego, m.in. Jana Gacy, Jana Fokta i lubelskiego: Stanisława Głaza, Leona Krzosa, Zbigniewa Butryna. Na co dzień pracuje w Muzeum Instrumentów Ludowych w Szydłowcu.

Oprócz Katarzyny Zedel podczas koncertu wystąpi słynna harmonistka z Kamienia k. Skrzynna, laureatka tegorocznej nagrody Muzyka Źródeł oraz nauczycielka Katarzyny Zedel - Wiesława Gromadzka. Pani Wiesława to jedna z najaktywniejszych muzykantek swojego regionu, bardzo chętnie grywa na weselach i zabawach w całym kraju, kontynuując przy tym tradycje rodzinnej kapeli, założonej przez jej ojca, Stefana Kołazińskiego. Jest przy tym jedyną kobietą w swojej okolicy, która gra na harmonii pedałowej. Swoją pasję do muzyki przekazuje kolejnym pokoleniom - podczas koncertu na skrzypcach zagra również wnuczka pani Wiesławy, Monika.

Katarzyna Zedel na Muzycznej Scenie Tradycji
Katarzyna Zedel

Obu paniom towarzyszyć będzie sekcja rytmiczno-wokalna "Sekund Hand", czyli Katarzyna Rosik i Marta Domachowska. Wspólnie muzykują od 2012 roku, a szczególnie związane są z tradycjami muzycznymi mikroregionu kajockiego (okolice Przystałowic Małych). Z pasją zajmują się muzyką tradycyjną, organizując warsztaty, koncerty, potańcówki i spotkania edukacyjne, m.in. w ramach projektu "Wędrowny Uniwersytet Tradycji", w Wiejskich Klubach Tańca, na Forum Muzyki Tradycyjnej, w warszawskim Domu Tańca oraz w Muzeum Etnograficznym im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu.

Podczas koncertu zagra i zaśpiewa również Ewa Grochowska - związana m.in. z kapelą "Tęgie Chłopy" i zespołem "Warszawa Wschodnia". Artystka prowadzi również badania poświęcone technikom wykonawczym i stylom śpiewu tradycyjnego w Europie środkowo-wschodniej, realizuje nagrania terenowe, zajmuje się działalnością warsztatową i koncertową, poświęconą polskim pieśniom tradycyjnym. W latach 2001-13 była uczennicą skrzypka Jana Gacy z Przystałowic Małych.

Wśród zaproszonych przez Katarzynę Zedel gości znalazła się też Katarzyna Tucholska. To inicjatorka i wykonawczyni niezwykłego projektu zbudowania nowoczesnej harmonii trzyrzędowej. Gra na harmonii trzyrzędowej i pedałowej, a jej nauczycielami byli Jan Adamczyk, Józef Łomża, Wiesława Gromadzka, Henryk Siwak. Od 2008 roku pracuje jako stroiciel akordeonów.



7 lutego 2016 r. - premiera debiutanckiej płyty zespołu Hańba!

Premiera debiutanckiego albumu zespołu Hańba!, laureata nagrody specjalnej im. Czesława Niemena na 17. Festiwalu Folkowym Polskiego Radia "Nowa Tradycja".

Zbuntowana Orkiestra Podwórkowa "Hańba!" jest muzyczno-literacką fikcją udowadniającą, że punk rock nie powstał na Wyspach Brytyjskich w hałaśliwych latach 70., lecz stworzono go w burzliwych czasach II Rzeczypospolitej, które były nie tylko rozkwitem kultury, sztuki i techniki, ale również okresem niszczenia demokracji, autorytarnych rządów sanacji i jej imperialistycznych zapędów.

Czterech krakowskich muzyków przy pomocy podwórkowego instrumentarium (banjo, bęben, akordeon, tuba) oraz wsparciu międzywojennych poetów (Tuwima, Brzechwy, Broniewskiego) wciela się w wykreowane postacie i łączy muzyczne inspiracje (punkowe, folkowe, klezmerskie), aby stworzyć własną opowieść o tym najbardziej literackim okresie w historii Polski.

Skład zespołu:
Andrzej Zamenhoff - banjo, śpiew
Wiesław Król - akordeon
Ignacy Woland - tuba, śpiew
Adam Sobolewski - bęben, grzebień, śpiew

Hańba!, premiera debiutanckiej płyty
Hańba!
Hańba!, premiera debiutanckiej płyty

W 1931 roku na krakowskim Podgórzu powstała orkiestra podwórkowa. Nie była to jednak kolejna zwykła kapela, lecz orkiestra zbuntowana, śpiewem i muzyką piętnująca nieprawość, gwałt i wszelkie bezeceństwa otaczającej ją rzeczywistości międzywojennej Polski, która była o wiele bardziej skomplikowana, niż mogłoby się nam dzisiaj zdawać...

Płyta Hańby! nagrywana była w studiu S4 Polskiego Radia przez Wojtka Przybylskiego, realizatora, który od początku pracował z nami podczas koncertów z cyklu "Muzyczna Scena Tradycji". Ciężka choroba i śmierć Wojtka sprawiły, że pracę przy albumie dokończył Jacek Gładkowski i wywiązał się z tego zadania znakomicie.



6 grudnia 2015 r. - Dwójkowy koncert Orkiestry św. Mikołaja!

Orkiestra św. Mikołaja wystąpi na "Muzycznej Scenie Tradycji" w przededniu wydania kolejnego albumu "Mody i kody".

Mody można rozumieć dwojako – jako modne style, ale również jako skrót od słowa "modyfikacja", który dobrze znają komputerowi gracze. Pojęcie mody to znak czasu. Dla każdej ludowej piosenki muzycy szukali, na jakim modzie najfajniej się ją gra - takie dekodowanie starej muzyki na nowym sprzęcie. Tytułowe kody to przede wszystkim dwa bardzo charakterystyczne i osłuchane kody muzyczne: przeboje ludowej estrady i technika melodeklamacji, dziś najbardziej rozpowszechniona w wersji hip-hop czy ragamuffin, ale od zawsze istniejąca w kulturze tradycyjnej na granicy mowy i śpiewu. Dzięki temu połączeniu udało się stworzyć piosenki stosunkowo proste, a jednocześnie melodyjne i opisujące konkretne sytuacje czy historie, co w muzyce ludowej nie jest regułą. Od cepeliowskich hitów zawsze się kapela odżegnywała. Cały folk powstał w opozycji do tzw. zespołów pieśni i tańca. Ale ich kody są solidne. Wystarczy zmienić "skórkę", żeby odkryć je na nowo. Historie się nie zmieniają. Ostatecznie chodzi o to, aby cały czas je opowiadać, jak kto umie i lubi. I w ten sposób - jak Szeherezada - utrzymywać się przy życiu. Gościem Mikołajów będzie Stefan Darda, ceniony pisarz literatury grozy, który był niegdyś muzykiem Orkiestry św. Mikołaja.

Orkiestra św. Mikołaja, fot. Andrzej Polakowski
Orkiestra św. Mikołaja
fot. Andrzej Polakowski

Istniejąca od 1988 roku Orkiestra Świętego Mikołaja to jeden z najważniejszych i pionierskich zespołów na polskiej scenie folkowej. Jako jedni z pierwszych inspirowali się folklorem polskim, łemkowskim i huculskim, czemu wierni są do dziś. Od początku swojego działania Orkiestra związana jest ze środowiskiem skupionym wokół lubelskiej Chatki Żaka – Akademickiego Centrum Kultury UMCS.

Muzycy Orkiestry zaczynali od wspólnych studenckich wędrówek z gitarą po Beskidzie Niskim i Bieszczadach. Z czasem zafascynowali się muzyką ludową: najpierw łemkowską i bojkowską, a potem polską, przede wszystkim z Lubelszczyzny i Roztocza. Przez 28 lat istnienia przez zespół przewinęło się kilkudziesięciu muzyków. Od początku z Orkiestrą jest jej założyciel i lider, grający na skrzypcach, fujarce i instrumentach stroikowych Bogdan Bracha. Oprócz niego w obecnym składzie występują: skrzypaczka Anna Kołodziej, perkusistka Agnieszka Kołczewska, wiolonczelistka Weronika Kijewska oraz Marcin Skrzypek, który gra na gitarze, mandolinie, kobzie, cymbałach i bębenkach.



15 listopada 2015 r. - Kapela Maliszów, laureaci drugiej nagrody festiwalu Nowa Tradycja 2014

Kapela Maliszów udowodnia, że tradycja nie jest muzealnym reliktem ale żywą tkanką, która może przybrać najróżniejszy kształt. To przykład muzyków ludowych, którzy przekroczyli granicę pojęć i stworzyli swoją własną sztukę. Malisze swoją grą przypominają także, że młodość może zachwycić dojrzałością a jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia.

Skład: Jan Malisz, Zuzanna Malisz, Kacper Malisz

Kapela Maliszów, laureaci drugiej nagrody festiwalu Nowa Tradycja 2014

"Mazurki niepojęte", zbiór melodii, które powstały z doświadczeń muzyków ostatnich lat, to nowa i niezwykle porywająca wizja muzyki ludowej, bardzo silnie opartej na tradycji, jednak z przeważającym udziałem kreacji twórczej. Podstawą repertuaru są transowe melodie mazurkowe, komponowane przez ojca i syna. Poziom wirtuozerii i fantazji piętnastoletniego Kacpra wynosi go do elitarnej grupy najciekawszych skrzypków sceny folkowej. Niewiarygodna dojrzałość głosu i wspaniałe poczucie rytmu Zuzanny wraz z nieskończonymi pomysłami Jana, stawia Kapelę Maliszów pośród najciekawszych odkryć ostatnich lat na scenie muzycznej Polski i za granicą.

W ich grze słychać echa muzyki Łuku Karpat, rodzimą tradycję Pogórza, niespokojnego ducha mazurków z Radomszczyzny z dodatkiem świeżej energii i wyjątkowej wrażliwości.

Kuba Borysiak, Radiowe Centrum Kultury Ludowej



25 października 2015 r. - Tęgie Chłopy, premiera płyty DANSING

Zespół zawiązał się w 2013 roku podczas Taboru Domu Tańca w Sędku. Przełomowym doświadczeniem było jednak spotkanie z legendarnym klarnecistą i saksofonistą Stanisławem Witkowskim. - W Radiu Kielce natrafiliśmy na fenomenalne nagrania kapeli rodzinnej założonej kiedyś przez pięciu braci Witkowskich. To był najsłynniejszy zespół w całym regionie. Ludzie musieli ich zapraszać na wesela pół roku przed terminem. A grali podobno tak, że "sufit się podnosił" - opowiadał Michał Maziarz w audycji Źródła. - Popytaliśmy trochę i dotarliśmy do Pana Stanisława, który okazał się nie tylko wspaniałym człowiekiem, lecz także świetnym muzykiem i nauczycielem - dodał.

Tęgie Chłopy, premiera płyty DANSING

Płyta "Dansing" jest w założeniu przekrojowym portretem repertuaru kapel wiejskich Kielecczyzny z lat 50. Zespół oddaje na niej atmosferę wiejskich zabaw tamtego czasu – to czas młodości i największych muzycznych triumfów kapeli braci Witkowskich. Kapela ogrywała wesela i zabawy taneczne na wschód od Kielc, w okolicach Łagowa i Opatowa, słynęła w tych stronach. Do dziś starsi mieszkańcy wspominają tamte zabawy. W repertuarze kapeli były zarówno melodie tradycyjne, nazywane tam "chłopami" bądź "śpiwami" (lokalna odmiana melodii trójmiarowych, mazurków), ale także polki i modne wówczas przeboje – wiejsko-miejskie tanga, walczyki, fokstroty.

Kapela wystąpi w składzie: Maniucha Bikont - tuba, śpiew | Maciej Filipczuk - skrzypce | Ewa Grochowska - skrzypce, śpiew | Mateusz Kowalski - akordeon | Michał Maziarz - skrzypce | Dorota Murzynowska - baraban | Szczepan Pospieszalski - trąbka | Stanisław Witkowski - klarnet, saksofon altowy | Michał Żak - klarnet | Marcin Żytomirski - skrzypce



21 czerwca 2015 r. - pieśni religijne ze "Śpiewnika Pelplińskiego"

Koncert zespołu Monodia Polska, który wykona pieśni religijne ze "Śpiewnika Pelplińskiego".

Zespół Monodia Polska wystąpi w składzie:

Jakub Korona, Mateusz Kowalski, Szczepan Pospieszalski, Adam Strug, Hipolit Woźniak, Jan Woźniak, Tymoteusz Woźniak, Jacek Zembrowski

pieśni religijne ze 'Śpiewnika Pelplińskiego'

   Między innymi dzięki hojności słuchaczy Dwójki - w odpowiedzi na inicjatywę Stowarzyszenia Trójwiejska - udało się wznowić "Śpiewnik Pelpliński", dzieło, które towarzyszyło wielu pokoleniom Polaków w kraju i za granicą. Co ważne, nadal jest ono w użyciu, tak wśród wiejskich śpiewaków pogrzebowych, jak i wśród coraz liczniejszego grona miłośników polskiej kultury tradycyjnej.
   Do dzisiaj pieśni pochodzące ze śpiewnika funkcjonują najczęściej jako odpisy w zeszytach na wsi, lub jako skany krążące w internecie. Po raz pierwszy śpiewnik wydany został w 1871 roku. Po raz drugi - i w Polsce po raz ostatni jednocześnie - wydano go w 1886 roku.



15 marca 2015 r. - Dynastia Sowów

Koncert będzie zapowiedzią premiery nowej płyty z serii "Muzyka Źródeł" pt. Dynastia Sowów z Piątkowej.

   Na płycie znalazły się nagrania pochodzące z radiowego archiwum, a wybrane i opracowane przez Annę Szotkowską i Kubę Borysiaka, fachowym komentarzem opatrzone przez prof. Piotra Dahliga.

Premiera płyty przewidziana jest na 7 kwietnia 2015 r.

Dynastia Sowów

   W koncercie wezmą udział przedstawiciele rodziny Sowów: Antoni Sowa - skrzypek, nestor rodu (którego nagrania znalazły się na płycie), a także kontynuatorzy tradycji: Andrzej Sowa i Kapela "Młoda Harta" oraz wywodzący się z rodu Sowów cymbalista Andrzej Baran. Melodie Pogórza Dynowskiego, grane przed laty przez Kapelę z Piątkowej, zabrzmią także w wykonaniu Kapeli Witolda Brody, skrzypka, badacza, od blisko 20 lat dokumentującego muzyczną tradycję regionu rzeszowskiego.



14 kwietnia 2014 r. - koncert pieśni pasyjnych: Klęcząc w Ogrójcu

Koncert odbędzie się wyjątkowo w poniedziałek (14 kwietnia) o godz. 19:30

W tym roku katolicy i prawosławni przeżywają czas Wielkiego Tygodnia i Świąt Wielkanocnych w tym samym czasie. Koncert będzie poświęcony pieśniom pasyjnym obu tradycji.
   Zaśpiewają śpiewaczki kurpiowskie ze wsi Bandysie w parafii Czarnia diecezji łomżyńskiej, radomskie z Gałek Rusinowakich z parafii Rusinów diecezji radomskiej i podlaskie z parafii Orla diecezji warszawsko-bielskiej Kościoła Prawosławnego.

koncert pieśni pasyjnych: Klęcząc w Ogrójcu

   W katolickich krajach Europy zachodniej tradycyjne pieśni pasyjne wykonuje się jedynie w Wielkim Tygodniu. U nas - od Środy Popielcowej po Mszę rezurekcyjną. Dlaczego? Śpiewane rozważanie Męki Pańskiej ma być - wg. ludowej teologii polskiej - najdoskonalszym i najszybszym sposobem duchowego rozwoju tych, którzy je od pierwszej do ostatniej zwrotki pobożnie odśpiewują. Pieśni wielkopostne zajmują w polskim repertuarze nabożnym miejsce szczególne także ze względu na mnogość i kunszt. Poza kilkuset utworami skodyfikowanymi w śpiewnikach, mamy też w zbiorze polskich pieśni pasyjnych drugie tyle nieskodyfikowanych i im w głównej mierze poświęcony będzie koncert w Studiu Koncertowym PR im. Wł. Szpilmana.

Wykonawcy: Adam Strug i śpiewaczki: Maria Siwiec, Maria Pęzik, Maria Oracz, Maria Kuty, Bronisława Świder, Antonina Deptuła, Wiera Niczyporuk, Walentyna Troc i Julita Charytoniuk.



30 marca 2014 r. - koncert znakomitej podhalańskiej skrzypaczki Stanisławy Górkiewicz

W popularnym cyklu Dwójki w Studia PR im. Władysława Szpilmana wystąpi znakomita skrzypaczka, uczennica Bronisławy Koniecznej "Dziadońki" - Stanisława Górkiewicz.

   Stanisława Galica Górkiewicz zagra ze swoją podhalańską muzyką w składzie: Stanisława Górkiewicz - skrzypce prym, Zbigniew Harnik i Łukasz Górnik - skrzypce sekund, Andrzej Pietras - basy góralskie; śpiewać będą: Anna Lassak i Kazimierz Lassak.

Stanisława Górkiewicz

   Stanisława Galica-Górkiewicz z Bukowiny Tatrzańskiej - prymistka, uczennica Bronisławy Koniecznej-Dziadońki z Bukowiny Tatrzańskiej, laureatka wielu nagród w konkursach muzyki ludowej, m.in. na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym i Międzynarodowym Konkursie Kapel i Instrumentalistów w Zakopanem.
   Od lat z wielką pasją zbiera i gromadzi materiały dotyczące historii regionu: publikacje, dokumenty, stare fotografie. Jest autorką artykułów, audycji radiowych o tematyce regionalnej oraz książek o Bukowinie Tatrzańskiej: "Na Bieńkowskim Wierchu w Bukowinie...", "Kuruce - Rody bukowiańskie", "Bukowina Tatrzańska. Czasy - Ludzie - Wydarzenia", "Bukowina Tatrzańska - Góralskie życie", "Bukowina Tatrzańska - Powrót do źródeł" czy "Krajem nieba, krajem ziemi". W Magazynie Źródła Stanisława Galica-Górkiewicz wspominała:
   Mama przy każdej okazji, przy pracy, opowiadała o dziadkach, o pradziadkach, o tym dawnym życiu. Ale do głowy mi nie przyszło żeby to starać się zapamiętać. Kiedy dorosłam i uświadomiłam sobie wartość naszego dziedzictwa, to poszłam do mamy i pytałam ją o wiele rzeczy. Pierwsza moja książka "Na Bieńkowskim Wierchu w Bukowinie..." to są głownie opowieści mojej mamy. Jej zawdzięczam miłość i szacunek do tradycji.
   Stanisława Górkiewicz jest rodowitą bukowianką. Pochodzi ze starej góralskiej rodziny Galiców. Od przeszło 30 lat aktywnie uczestniczy w działalności kulturalno-regionalnej, promując i upowszechniając podhalańską kulturę. Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia. W 2010 roku na koncercie inaugurującym XIII Festiwal Folkowy Polskiego Radia Nowa Tradycja - "Muzyka źródeł - Podhale" wystąpiła wraz z mistrzami podhalańskiej muzyki, tańca i śpiewu: Janiną Czernik z Białego Dunajca śpiewaczką i tancerką, Józefem Pitoniem śpiewakiem i tancerzem z Kościelisk, oraz prymistami: Józefem Gąsienicą-Brzegą z Zakopanego, Henrykiem Trebunią Tutką z Poronina, Andrzejem Obrochtą-Bartusiem z Zakopanego i basistą Tadeuszem Styrczulą-Maśniakiem z Kościelisk.



26 stycznia 2014 r. - koncert twórczości Stanisława Klejnasa

   Stanisław Klejnas (1905-1988) w latach 60. i 70. był jednym z najbardziej znanych muzyków ludowych na konkursach, występach i festiwalach folklorystycznych. Miał ogromny repertuar - "sypał melodiami jak z rękawa". Brał udział w filmach "Chłopi" i "Wesele Boryny". Muzykę Klejnasa nagrywało Polskie Radio, Instytut Sztuki PAN oraz muzea regionalne.
   W koncercie wezmą udział muzycy rekonstruujący repertuar Klejnasa, m.in. laureaci konkursu Nowa Tradycja 2013 - grupa Raducz pod kierownictwem Piotra Kaznowskiego oraz zespół Gęsty Kożuch Kurzu, czyli zdobywcy Baszty w kategorii "folklor rekonstruowany" podczas Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu w roku 2012. Koncert połączony będzie z promocją płyty serii Muzyka Źródeł: "Stanisław Klejnas z Raducza".

Kapele zagrają w składzie:

Raducz: Piotr Kaznowski - skrzypce prym, Barbara Songin - śpiew, skrzypce sekund, Piotr Domagalski - basy, kontrabas, Mateusz Dobrowolski - bębenek

Gęsty Kożuch Kurzu: Maria Stępień - skrzypce; Marcin Lorenc - skrzypce; Joanna Gancarczyk - basy, śpiew; Przemysław Bogusławski - baraban, bębenek obręczowy

Gośćmi audycji będą m.in.: Anna Borucka-Szotkowska oraz prof. Piotr Dahlig.

Stanisław Klejnas


15 grudnia 2013 r. - wręczenie nagród "Muzyka Źródeł"

   15 grudnia po raz pierwszy zostanie wręczona nagroda Programu 2 Polskiego Radia "Muzyka Źródeł". Wyróżnienie ma na celu uhonorowanie wybitnych artystów ludowych, którzy kultywują tradycję, przekazują ją kolejnym pokoleniom i w szczególny sposób obecni są na antenie radiowej Dwójki. Pierwszymi laureatami zostaną kurpiowska śpiewaczka Marianna Bączek z Bandyś i podlaski skrzypek Zdzisław Marczuk z Zakalinek.

Marianna Bączek urodziła się w 1931 roku w Bandysiach. Śpiewa od dziecka, pieśni uczyła się od ojca - śpiewaka weselnego i pogrzebowego oraz stryja - skrzypka. Jest laureatką wielu konkursów, pięciokrotnie uczestniczyła w Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu nad Wisłą. W 2010 roku zdobyła tam Basztę. Z bogatego repertuaru śpiewaczego szczególnie ukochała sobie pieśni "leśne", ale nie stroni też od "skocnych". Dawniej inicjowała śpiew kobiet podczas wesel, na których przez lata pełniła funkcję czepkarki. Śpiew Marianny jest szczególnie ceniony przez pasjonatów muzyki ludowej, rekonstruujących dawny śpiew polski. Wraz z innymi śpiewaczkami z Bandyś jest zapraszana na warsztaty śpiewu kurpiowskiego. W 2012 roku wystąpiła na koncercie pt. "Muzyka źródeł - Kurpie", który zainaugurował XV Festiwal Folkowy Polskiego Radia Nowa Tradycja. Jej bogaty repertuar, a także opowieści o dawnych obrzędach wielokrotnie nagrywane były zarówno podczas Festiwalu w Kazimierzu, jak i w jej domu w Bandysiach.

Zdzisław Marczuk urodził się w 1943 roku w Zakalinkach (gm. Konstantynów), gdzie mieszka do dziś. Skrzypek, harmonista ludowy oraz trębacz. Wielokrotny uczestnik Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków w Kazimierzu Dolnym, dwukrotny laureat najwyższej nagrody - Baszty. Uhonorowany także przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Nagrodą Oskara Kolberga. Pochodzi z muzykanckiej rodziny - jego pierwszymi nauczycielami byli ojciec, znany weselny muzykant, oraz starszy brat Eugeniusz. W roku 1958 zdał egzaminy do szkoły muzycznej w Lublinie, niestety obowiązki związane z gospodarstwem nie pozwoliły mu do niej uczęszczać. Dzięki swojej determinacji został uczniem prof. Jana Brody w ognisku muzycznym w Białej Podlaskiej. Od wielu lat uczy i zachęca do nauki muzyki ludowej młodzież Podlasia. Jest autorem wielu oberków i polek, skomponował także pieśń poświęconą Matce Bożej. Wielokrotnie nagrywany przez Polskie Radio, zarówno podczas Festiwalu w Kazimierzu, jak i podczas indywidualnych spotkań. Założył wiele zespołów, m.in.: Kapelę Rodzinną Marczuków z Zakalinek, Kapelę Sąsiedzką, Kapelę Ludową Zdzisława Marczuka i Kapelę Rodzinną Zubowiczów, Dziecięcy Zespół Śpiewaczy z Zakalinek oraz Zespół "Leśniańskie nutki".

Marianna Bączek

Zdzisław Marczuk


24 listopada 2013 r. - Kapela Bractwa Ubogich - raz jeszcze

   Na "Muzycznej Scenie Tradycji" zagoszczą muzycy, którzy 20 lat temu tworzyli Kapelę Bractwa Ubogich: Agata Hartz, Ania Broda, Alicja Hałas, Jacek Hałas, Remigiusz Mazur-Hanaj, Witek Broda, Adam Strug i Janusz Prusinowski.

Kapela Bractwa Ubogich działała w latach 1992-1994. Była pierwszą kapelą grającą tradycyjną, niestylizowaną muzykę wiejską. Muzycy korzystali zbiorów Archiwum Muzyki Ludowej Instytutu Sztuki PAN, z zapisów Oskara Kolberga, ze zbiorów Andrzeja Bieńkowskiego i własnych doświadczeń terenowych. Na repertuar grupy składała się głównie muzyka z Radomszczyzny, Kurpiów, Lubelszczyzny i Rzeszowszczyzny - muzyka taneczna, pieśni liryczne, ballady, pieśni obrzędowe i religijne.

Członkowie kapeli tworzyli później najważniejsze dla polskiej sceny muzyki tradycyjnej i folkowej formacje m.in.: Kapela Brodów, Janusz Prusinowski Trio, Muzykanci, Lautari, Kapela Hałasów, Wędrowiec, Pies Szczeka, Monodia Polska, jak też solowe projekty muzyczne i teatralne.

Jacek Hałas, Janusz Prusinowski i Witek Broda w Kapeli Bractwa Ubogich


10 listopada 2013 r. - koncert pamięci Jana Gacy

   Specjalny koncert, którym muzycy młodego pokolenia i przyjaciele Jana Gacy złożą hołd radomskiemu mistrzowi skrzypiec. W Studiu im. Władysława Szpilmana wystąpią: Maria Siwiec, Piotr Gaca, Tomasz Stachura, Maciej Żurek, Mateusz i Agnieszka Niwińscy, Julka Migdalska, Kasia Zedel, Marcin Drabik, Mateusz Kowalski.

Jan Gaca, radomski skrzypek, urodzony w 1933 roku w Przystałowicach Małych, zmarł 23 sierpnia tego roku. Grał od 16 roku życia na zabawach i weselach jako bębnista. W latach 90. powrócił do skrzypiec. Stał się znanym muzykantem w okolicy Przysuchy i ziemi radomskiej.
   Wielokrotny laureat Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym. Laureat Nagrody im. Oskara Kolberga. Współpracował z zespołem śpiewaczym "Zakukała kukułecka" z Gałek Rusinowskich, grywał z harmonistą Marianem Pełką z Kłudna i kuzynem Stefanem Gacą - bębnistą.
   Wykształcił wielu młodych muzyków i muzykantów grających na skrzypcach, basach i bębenku. Spośród jego uczniów wyróżnić można Macieja Żurka i Marka Ruczko z Olsztyna oraz Ewę Grochowską z Lublina. Wielokrotnie zapraszany do grania na potańcówkach i koncertach przez Stowarzyszenie "Dom Tańca" z Warszawy czy Stowarzyszenie "Tratwa" z Olsztyna.

Jan Gaca


2 czerwca 2013 r. - wokół dziecka

   2 czerwca wystąpią w Dwójce trzy znakomite wokalistki związane z polską sceną muzyki tradycyjnej i folku.
   Na koncert złożą się ludowe kołysanki i pieśni dziecięce zarówno z Polski – w tym niezwykle cenne kołysanki warmińskie - jak i kołysanki bułgarskie i greckie. Na Muzycznej Scenie Tradycji zobaczymy trzy znakomite wokalistki: Annę Brodę, Agatę Harz i Weronikę Grozdew.

Ania Broda


21 kwietnia 2013 r. - pieśni wiosennego przesilenia

Babooshki, Południce i Podlaszanki z pieśniami na wiosnę.

   Pieśni wiosennego przesilenia – rohulki, wesnianki i włodarki - zabrzmiały w wykonaniu zespołu Babooshki, Południc z Białegostoku , które zaśpiewały pieśni prawosławnych mieszkańców Podlasia, oraz śpiewaczek z zespołu Podlaszanki z Gorodziska: Anny Tesluk i Nadziei Osipiuk.
   Babooshki to zespół założony przez wokalistki: Polkę - Karolinę Beimcik i Ukrainkę - Danę Vynnytską. Ich repertuar stanowią jazzowe interpretacje melodii z regionów związanych z pograniczem południowo-wschodnim, które wykonywane są przez wokalistki dwujęzycznie. W 2011 r. zespół zdobył II nagrodę na XIV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia "Nowa Tradycja". Podczas koncertu na Muzycznej Scenie Tradycji promował swoją najnowszą płytę "Vesna"
   Południce to (nieprofesjonalna) żeńska grupa śpiewacza działająca w Białymstoku. Południce wykonują tradycyjne pieśni polskie (przede wszystkim z Podlasia) i ukraińskie, rzadziej również białoruskie.
   Skład osobowy grupy jest ruchomy i zróżnicowany - śpiewaczki rekrutują się spośród miejscowych weganek, dyrektorek, etnografek, aktorek, bibliotekarek, szamanek i matek Polek, które przepadają za pogawędkami towarzyskimi oraz zbiorowym śpiewami "z okazji" lub bez okazji. Na Muzycznej Scenie Tradycji zespół wystąpił w składzie: Julita Charytoniuk, Bożena Gawryłkiewicz, Urszula Komsta, Magdalena Wieremiejuk, Maria Żynel. Ich gośćmi były znakomite śpiewaczki z zespołu Podlaszanki z Gorodziska w gminie Narew: Anną Tesluk, Nadzieją Osipiuk.

Babooshki


26 marca 2013 r. - koncert pieśni pasyjnych

   Na "Muzycznej Scenie Tradycji" we wtorek zagości zespół praktykujący polskie pieśni religijne i świeckie, w wariantach melodycznych zebranych przez Adama Struga na płn.-wsch. Mazowszu.
   Na koncert Monodii Polskiej złożą się pieśni pasyjne w wariantach melodycznych przekazywanych od pokoleń w tradycji ustnej na północno-wschodnim Mazowszu. Pieśni średniowieczne, renesansowe, barokowe i dziewiętnastowieczne przetrwały w tych stronach za sprawą zbiorowej pamięci i umiłowania tej muzyki przez drobną tamtejszą szlachtę, oraz mieszkających za rzeką Kurpiów Zielonych.
   Łomżyńskie to bogaty w dawne pieśni region, w który odnajdujemy pięć muzycznych wyrazów: drobnoszlachecki, dwa kurpiowskie (biały i zielony), podlaski, oraz "pojaćwieski" (na północ od Narwi, na wschód od Biebrzy). Jako, że nie sposób opanować wszystkich wariantów i muzycznych wspaniałości niemal do wczoraj tam praktykowanych, zespół koncentruje się na pieśniach z dwóch, sąsiadujących ze sobą parafii: nowogrodzkiej (jedyna, kurpiowska po południowej stronie Narwii) i szczepankowskiej (drobnoszlachecka).
   W koncercie towarzyszyć będą śpiewakom instrumenty z epoki: Janusz Prusinowski zagra na lirze korbowej (pieśni barokowe), Adam Strug na fisharmonii (dziewiętnastowieczne). Ostatni odnotowany w łomżyńskiem lirnik pojawił się pod kościołem w Śniadowie w 1902 roku (za: Bohdan Winiarski "Nad brzegiem Wissy, Pissy i Narwi").

zaśpiewa zespół w składzie: Wawrzyniec Dąbrowski, Mateusz Kowalski, Grzegorz Pawłowski, Piotr Piszczatowski, Szczepan Pospieszalski, Janusz Prusinowski (lira korbowa), Adam Strug (prowadzenie, fisharmonia), Jacek Zembrowski

Monodia Polska


10 marca 2013 r. - polsko-ukraińskie spotkanie lirników i kobziarzy

   Na "Muzycznej Scenie Tradycji" zabrzmią pieśni dziadowskie, psalmy, kanty, dumy, które z towarzyszeniem i liry i bandury śpiewać będą Andrij Liaszuk, Jarosław Kryśko, Jacek Hałas i Remigiusz Mazur Hanaj.
   Tematem polsko-ukraińskiego spotkania będą pieśni wędrownych lirników i kobzarzy. To zjawisko zwykle lokowane jest bliżej ludowych tradycji muzycznych, choć jest to pewne uproszczenie. Wprawdzie nie wywodzili się oni z arystokratycznych rodów, jak średniowieczni trubadurzy czy truwerzy, ale zarówno wykonawcami jak i autorami pieśni byli ludzie różnego stanu i różnych umiejętności, także wykształceni muzycznie czy literacko.
   Ukraińską i polską tradycję lirniczą - chociaż na wielu obszarach i przez wiele pokoleń przenikały się one - dzielą jednak istotne różnice. Polska bardziej zindywidualizowana i zanarchizowana, bardziej urozmaicona w przekazie, z silnie zaznaczonym nurtem antyklerykalnym nie miała takiej skali i siły oddziaływania jak ukraińska, nie była zinstytucjonalizowana i nigdy nie stała się trwałym elementem kultury narodowej, mimo prób romantyków w tym względzie (przyszły zbyt późno). Inaczej ukraińska, która już u swego zarania była naznaczona etosem Kozaków – ludzi wolnych, niezależnych i wędrownych. Cerkiew nadała kobzarstwu ukraińskiemu ramy ogólnospołecznej instytucji, której członkowie, kobzarze, lirnicy i bandurzyści uczyli się w specjalnych akademiach gry, śpiewu i przede wszystkim tekstów pieśni. Byli ewangelicznymi posłańcami dobrej nowiny, odgrywali też ważną rolę w pielęgnowaniu tożsamości etnicznej narodu skazanego na byt bez własnego państwa i tę rolę wypełniali na różne sposoby, bo trzeba pamiętać, że ukraiński kobzar to nie tylko hieratyczny ślepiec, który "widzi więcej", grywali również na weselach, czy po prostu zabawiając dzieci i młodzież. Nic dziwnego, że prześladował ich carat, a wielu z ich kontynuatorów zgładzono za Stalina w latach 30-tych XX wieku (szersza informacja na stronie Dwójki).

Andrij Liaszuk


24 lutego 2013 r. - Trio Joubran

   W ostatnią niedzielę lutego na "Muzycznej Scenie Tradycji" wystąpi palestyńska grupa Trio Joubran. Koncert rozpocznie się o godz. 16.00, transmisja na antenie i stronie internetowej radiowej Dwójki.
   Trio Joubran tworzą bracia - mistrzowie gry lutni oud: Samir, Wissam i Adnan Joubran. Pochodzą z Nazzaretu, z rodziny o głębokich muzycznych korzeniach. Ich matka, Ibtisam Hanna Joubran, była słynną śpiewaczką pieśni z gatunku muwachahat, ojciec jest jednym z najbardziej znanych na świecie lutników budujących tradycyjne lutnie oud. Muzykę zespołu cechuje niespotykana precyzja i wirtuozeria. Podczas koncertów artyści swobodnie improwizują, często inspirując się tradycyjnym makamem (maqām – wzorzec melodyczny, a zarazem forma muzyki arabskiej). Grupa ma na swoim koncie pięć albumów: "Tamaas" (2003), "Randana" (2005), "Majâz" (2007), "A l'ombre des mots" (2009) oraz "AsFâr" (2011). Na instrumentach perkusyjnych braciom towarzyszyć będzie Yousef Hbeish.

Trio Joubran


20 stycznia 2013 r. - folkowe zapusty

   Na koncercie poświęconym zapustom zagrają: Kapela Niwińskich z Otwocka (Mateusz Niwiński - skrzypce, Agnieszka Niwińska - bębenek, Barbara Derlak - klarnet) oraz muzycy ludowi z Radomszczyzny i Powiśla Maciejowickiego: Jan Kmita z Przystałowic Małych (skrzypce) oraz Stefan Nowaczek z Podłęża (skrzypce).

Kapela Niwińskich