To jest tylko fragment strony. |
MARIA POMIANOWSKA
Maria Pomianowska - kompozytorka, wokalistka, instrumentalistka, pedagog. Z wykształcenia wiolonczelistka (Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina). Jej zainteresowania artystyczne cechuje niezwykła otwartość na różne formy i systemy muzyczne.
Od 1981 r. prowadzi studia nad unikatowymi technikami gry na instrumentach smyczkowych kultur muzycznych Azji (podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii, na Bliski Wschód). Na terenie swej macierzystej uczelni utworzyła Sekcję Muzyki Pozaeuropejskiej oraz prowadziła zajęcia w instytucie Muzykologii UW, ukazując związki i odrębności pomiędzy rozmaitymi systemami muzycznymi.
Studia porównawcze oraz wielokulturowe doświadczenia artystyczne pozwoliły jej podjąć się arcytrudnego zadania odtworzenia, pod względem artystycznym i naukowym, dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych. Wspólnie z dr. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała z sukcesem rekonstrukcję Suki Biłgorajskiej i Fideli Płockiej (a fascynująca praca znalazła swój zapis w filmie TV pt. "Narodziny suki").
W 1994 r. Maria Pomianowska założyła Zespół Polski, którego była kierownikiem artystycznym. Trzy płyty oraz wiele programów TV zrealizowanych wraz z Zespołem Polskim potwierdzają unikatowy charakter jej twórczości, szacunek dla tradycji przy ogromnym ładunku emocjonalnym na miarę wymagań współczesnego słuchacza. W latach 1995-1998 Zespół Polski koncertował w Japonii, na Tajwanie, w Czechach, Bułgarii, Belgii, Niemczech, Austrii.
Od 1997 do 2002 r. artystka mieszkała i tworzyła w Japonii, kontynuując swoją karierę muzyczną.
W 1999 r. na zamówienie światowej sławy wiolonczelisty Yo Yo Ma skomponowała utwory odnoszące się do jej bogatych azjatyckich doświadczeń. Prawykonanie tej muzyki miało miejsce w 2000 r. w Nugata (Japonia), gdzie wraz z genialnym artystą prezentowała publiczności próbę przełamania barier międzykulturowych, łącząc swe doświadczenia w dziedzinie muzyki Azji z poszukiwaniami własnej kulturowej tożsamości. Jest to połączenie dźwięku staropolskich instrumentów, tzw. "białego głosu", wiolonczeli i instrumentów z różnych regionów Azji. W 2002 r. zrealizowała marzenie swojego życia - nagranie wraz z muzykami z Japonii, Chin, Australii i Polski płyty pt. "Suita Jedwabnego Szlaku". Kompozycje zawarte na płycie są podsumowaniem 20-letnich poszukiwań wspólnego muzycznego pierwiastka łączącego rozmaite kultury kontynentu Euroazjatyckiego.
Artystka od lat prowadzi wykłady i warsztaty muzyczne, naucza, promuje młode zespoły i muzyków. W swej muzycznej wędrówce przekracza z łatwością rozmaite bariery i łamie utarte stereotypy. Czyni to jednak z niezwykłym poszanowaniem dla odrębności każdej muzycznej tradycji którą poznaje i prezentuje.
MONIUSZKO Z 1000 I JEDNEJ NOCY CD - 40 zł Dodaj do koszyka
THE VOICE OF SUKA CD - 42 zł Dodaj do koszyka
STWÓRCO ŁASKAWY CD - 42 zł Dodaj do koszyka
WARSZAWA-DAKAR CD - 42 zł Dodaj do koszyka
CHOPIN NA 5 KONTYNENTACH CD - 40 zł Dodaj do koszyka
Chopin w Andaluzji (Walc Op. 64 nr. 2)
Chopin w Armenii (Pieśń "Wiosna" Op. 74 nr. 2)
SUITA JEDWABNEGO SZLAKU CD nakład wyczerpany
Mongolskie łzy / Mongolian tears
Pieśń dziewczyny / Girl's song
MARIA POMIANOWSKA
Maria Pomianowska, fot. źródło: pomianowska.art.pl
:: MARIA POMIANOWSKA:
pomianowska.art.pl | www.facebook.com/maria.pomianowska | kanał youtube | soundcloud
instrumenty z kolekcji Marii Pomianowskiej, fot. źródło: pomianowska.art.pl
Maria Pomianowska ze studentami i przyjaciółmi, fot. źródło: pomianowska.art.pl
Maria Pomianowska z zespołem, 2013 r., fot. źródło: pomianowska.art.plPolecamy:
ZESPÓŁ POLSKI
ETNOFONIE KURPIOWSKIE
NINA NU i PAWEŁ GAWLIK
MOSAIK
KAPELA ZE WSI WARSZAWA
IN FIDELIS
WIELBŁĄDY
ORKIESTRA św. MIKOŁAJA
SAME SUKI
NOWA TRADYCJA