To jest tylko fragment strony. |
Muzyka Źródeł
POLACY W BRAZYLII I ARGENTYNIE
vol. 15
Polskie Radio 2012 (reedycja)
CD - 22 zł Dodaj do koszyka | ||
|
opis:
Płyta jest dokumentem zachowania języka i tradycji przez Polaków zamieszkujących stany: Rio Grande do Sul, Santa Caterina i Parana - potomków emigrantów z przełomu lat 80. i 90. XIX w. Prawie cała muzyczna tradycja Polaków z Brazylii i Argentyny nawiązuje ściśle do folkloru macierzystego. Zagadka zachowawczości kryje się w niezmiennym, żmudnym i ubogim trybie życia rolniczego, a pogodne usposobienie wykonawców wynika z braku konieczności lub przymusu zaniechania własnej tradycji w nowym środowisku. To fascynujący dokument pamięci muzycznej i tradycji Polaków za Oceanem.
Wśród zarejestrowanych na płycie 50 melodii przeważa styl wykonawczy i repertuar nawiązujący do Polski wschodniej i południowowschodniej. Dominują pieśni i tańce weselne: dostojne chodzone-polonezy z tekstem o metamorfozach panny młodej i szykowaniu posagu, przyśpiewkowe melodie mazurkowe, melodie o rytmice marszowej, w tym marsz weselny.
Obok pieśni i przyśpiewek weselnych na płycie prezentowane są pieśni obyczajowe, powszechne, wykonywane także w trakcie wesela, np. pieśń o wyborze męża, pieśni zalotne w rytmie walca, czy pieśń o "szanownym Jasińku" w rytmie mazurkowym.
Zbliżone wykonawczo i melodycznie do Polski centralnej i wschodniej są też pieśni religijne. Pieśni te zawierają rytmy chodzonego poloneza lub powolnego mazurka, nawiązują też do pieśni dziadowskiej, czy lamentacji.
Niektóre melodie zostały być może upowszechnione przez działającą w Brazylii w okresie międzywojennym szkołę, np. stare melodie balladowo - wojskowe, których tematem są wędrówki wojenne, wydarzenia powstańcze (śląskie), czy perypetie miłosne.
Wśród Polaków w Argentynie pieśni religijne to główny nurt rodzimej tradycji muzycznej. Tylko jedna świecka pieśń (popularny walc) reprezentuje polski folklor muzyczny z Argentyny. Jedynie 6 przykładów świadczy o wymianie muzycznej ze światem zewnętrznym - 3 nawiązania niemieckie i 3 brazylijskie.
Wydanie płyty odbyło się przy wsparciu finansowym Instytutu Muzyki i Tańca.