To jest tylko fragment strony. |
In Crudo
SPOD NIEBIESKIEJ GÓRY
In Crudo / Stowarzyszenie Dom Tańca 2009
"Spod Niebieskiej Góry - muzyka Roztocza"
Płyta zawiera terenowe nagrania archiwalne dokonane we wsiach zachodniego Roztocza i najbliższej okolicy – Kocudza, Zdzisławice, Dzwola, Władysławów, Chrzanów, Gródki, Zaporze, Zdziłowice, Majorat i Wólka Ratajska (w latach 1993-2007) oraz w trakcie trwania Taboru (Kocudza 25 VI – 1 VII 2006). To reprezentatywny wybór dawnej muzyki instrumentalnej i ¶piewu (bez ¶piewu ¶ci¶le religijnego) głównie ze styku mikroregionów biłgorajskiego i janowskiego, aczkolwiek stanowi tylko fragment bogatej kultury muzycznej tych okolic. Graj± i ¶piewaj± najwybitniejsi arty¶ci starszego i ¶redniego pokolenia, a w kilku nagraniach również ich uczniowie. Opowie¶ć, do której posłuchania zapraszamy, tworz± także refleksje skrzypka Stanisława Głaza na temat muzyki.
"Upon the Heavenly Hill – the Music of Roztocze"
The CD contains archival recordings made in 1993-2007 in the area of western Roztocze (Lubelskie region) and its surrounding villages. Some of the musical material was registered during the Lubelski Tabor Festival (Kocudza 25.06-01.07.2006). The present CD is a representative choice of the traditional instrumental and vocal folk music (excluding religious repertoire) from the area of Janów Lubelski and Biłgoraj. It’s only a small part of the rich musical heritage of this region. We can listen to the music of the masters – the most outstanding folk artists of the oldest generation and, in a few recordings, of their students. Part of the story that you’re welcome to enjoy are reflections on music by Stanisław Głaz, a fiddler.
Remigiusz Mazur-Hanaj
Antologia przekazuje wszystko to, co w ludowej praktyce muzycznej tych stron kraju jest tradycyjne i wykształciło się w długich okresach czasu, tak w muzyce instrumentalnej, składzie kapel jak i w ¶piewie wraz z jego szczególn± w Polsce jako¶ci±. Oryginalnym pomysłem jest wplecenie wypowiedzi własnej jednego ze skrzypków. Słuchamy zatem muzyki Roztocza nie tylko w polu wrażeń dĽwiękowych, ale i pojęć, słów, które przylegaj± do ¶rodowiska ludowych artystów.
Płyta wyróżnia się znawstwem i smakiem w doborze utworów. Jest też dobr± dĽwiękow± zapowiedzi± pomnikowego wydawnictwa po¶więconego Lubelskiemu w serii "Polska Pie¶ń i Muzyka Ludowa" pod redakcj± prof. Jerzego Bartmińskiego.
The anthology presents all the traditional elements of the region’s folk music, whose long-term evolution is reflected both in instrumental music (including the choice of instruments in bands), and in the special quality of singing, which is unique in Poland. Interestingly, musical pieces have been juxtaposed with words spoken by one of the fiddlers – in this way we can listen to the region’s melody not only in the form of sounds, but also words and ideas that are inherent in the folk musicians’ world.
The CD is distinguished by a great expertness and good taste in the choice of recordings. It is also a good predecessor of a monumental volume devoted to the Lubelskie region in the "Polish Folk Song and Music" series, edited by prof. Jerzy Bartmiński.
Prof. Piotr Dahlig
wykonawcy:
Władysław Stanicki (1933-2008) z Chrzanowa - harmonijka ustna harmonica (1, 38)
Stanisław Głaz (1933) z Dzwoli - opowiada (2, 15, 30, 36), skrzypce fiddle (4, 5, 35, 37)
Mieczysław Kloc z Majoratu (1924) - skrzypce fiddle (3)
Kapela z Dzwoli: (4)
Stanisław Głaz - skrzypce fiddle
Jan Zapora (1909-2001) - bębenek frame drum
Bronisław Bida (1927) z Gródek - skrzypce, ¶piew fiddle, vocals (6, 12, 27, 29, 34)
Aniela Kawucha (1910-1998) z Zaporza - ¶piew vocals (7)
Władysława Małek (1924) z Władysławowa - ¶piew vocals (8, 11)
Stanisław Fijałkowski (1928) z Chrzanowa - ¶piew vocals (9, 23, 32)
Janina Chmiel (1937) z wnuczk± Ann± Chmiel - ¶piew vocals (10, 24 - solo)
Maria Maksim (1924) z Chrzanowa - ¶piew vocals (13)
Kapela z Krzemienia: (14, 19)
Józef Góra (1929-97) - skrzypce fiddle
Wojciech Gzik (1918-2002) - bębenek frame drum
Kapela z Chrzanowa: (16, 17)
Katarzyna Kozina (1928-2000) - skrzypce fiddle
Walerian Kozina (1920-2002) - skrzypce wtór second fiddle
Zdzisław Kozina (1944) - bębenek frame drum
Weronika Kozina (1914-2002) - ¶piew vocals (18)
Kapela ze Zdziłowic: (20)
Bronisław Dudka (l918-2008) - skrzypce fiddle (20)
Tadeusz Dudka (1925) - skrzypce wtór second fiddle (20)
Zbigniew Butryn (1952) - basy bas (20)
Czesław Chmiel (1933-2004) - bębenek frame drum (20)
Zespół "Jarzębina" z Kocudzy: (21, 28)
Władysława Dycha - ¶piew vocals
Irena Krawiec - ¶piew vocals
Janina Oleszek - ¶piew vocals
Beata Oleszek - ¶piew vocals
Lucyna Jargiło - ¶piew vocals
Monika Jargiło - ¶piew vocals
Bronisława Dyjach - ¶piew vocals
Lucyna Jargiło - ¶piew vocals (22)
Zbigniew Butryn - suka (22, 25, 32)
zespół projektu "Muzyka jednej wsi - Łukowa": (26)
z Łukowej:
Janina BĽdziuch
Maria Groniewska
Józefa Majkowska
Krystyna Regiel
Maria Gaca
Eugenia Turczyniak
oraz
z Warszawy:
Agata Harz
Emilia Okołotowicz
Katarzyna Żytomirska
z Lublina:
Ewa Grochowska
Agnieszka Szokaluk
Orkiestra dęta z Zaburza Brass orchestra from Zaburze: (31)
kapelmistrz - Stanisław Smarkala (l921-2005)
Stanisław Fijałkowski - ¶piew vocals (32)
Zbigniew Butryn - suka (32)
Krzysztof Butryn - suka (32)
Kapela z Kocudzy: (33)
Mateusz Cieliszak (1922) - skrzypce fiddle
Bronisław Rawski (1936) - bębenek frame drum
Bronisław Bida - skrzypce fiddle (34)
Remigiusz Hanaj - bębenek frame drum (34)
Kapela Taboru: (37)
Stanisław Głaz - skrzypce fiddle
Mateusz Cieliszak - skrzypce fiddle
Bronisław Rawski - bębenek frame drum
oraz uczniowie i pies "Stefan" with students and "Stefan" the dog