To jest tylko fragment strony. |
JEST DRABINA DO NIEBA. Cz. 2
In Crudo 2002/2011
CD czasowo niedostępne br> | ||
|
JEST DRABINA DO NIEBA.
część 2 - pieśni żałobne i za dusze zmarłych
Prezentowane na płycie pieśni i modlitwy, obok wielkich walorów historycznych i artystycznych, są w sumie przesłaniem wiary, istotą tego, co chcieliby nam przekazać pobożni przodkowie (na ziemiach polskich). W kontekście XXI w., gdy odebrano osobie zmarłej prawa pobytu w domu przed pogrzebem, prezentowane fonogramy są też świadectwem odchodzącej, znakomitej tradycji muzycznej, a także echem humanitaryzmu i żywego współczucia społecznego.
prof. Piotr Dahlig, Instytut Muzykologii UW
Płyta zawiera 22 przykłady śpiewów, cennych zabytków literacko-muzycznych, pozostających wciąż od wielu pokoleń w żywej tradycji na Mazowszu, Radomszczyźnie, Lubelszczyźnie, w Sieradzkiem, na Kurpiach, Podlasiu, Suwalszczyźnie i w Lidzkiem (Białoruś). Pieśni i fragmenty modlitw wykonują przedstawiciele najstarszego pokolenia śpiewaków i śpiewaczek, którzy pełnili lub pełnią wciąż w swoich lokalnych społecznościach rolę nieformalnych przewodników domowych obrzędów pogrzebowych. W książeczce znajdziemy historyczno-muzykologiczny komentarz oraz teksty pieśni, całość dopełniają tematyczne ilustracje i fotografie.
Warto tych śpiewów słuchać, chociaż nie jest to muzyka, do słuchania której świat stara się nas przyzwyczaić, warto ją uwewnętrznić, w jakiś sposób nauczyć się jej.
Remigiusz Mazur-Hanaj, autor płyty
wykonawcy:
grupa śpiewacza „Jarzębina” z Kocudzy (Biłgorajskie) [1]:
Maria Bielak (1959)
Władysława Dycha (1930)
Bronisława Dyjach (1938)
Genowefa Góra (1934)
Lucyna Jargiło (1952)
Monika Jargiło (1979)
Irena Krawiec (1957)
Beata Oleszek (1976)
Janina Oleszek (1934)
Stanisław Smagała (1930)
Bożena Sykuła (1975)
Marianna Bączek (1931), Bronisława Świder (1934) z Bandyś oraz Władysława Dąbrowska (1925) z Czarni (Mazowsze – Puszcza Zielona) [2]
Jan Cytryniak (1916) z Kochowa (Mazowsze - Powiśle Maciejowickie) [3]
Marianna Kowalska (1935) z Przystałowic Małych (Radomskie) [4]
Jan Kietla (1913) z Kolonii Bąków (Radomskie) [5]
Stanisław Fijałkowski (1928) z Chrzanowa (Lubelskie) [6]
Wanda Draguć (1923) i Jan Wróblewski (1929) z Piaskowców (Grodzieńszczyzna) [7]
Wincenty Gryszan (1924), Józef Nowik (1935), Edward Palczukiewicz (1928), Witold Wilczewski (1936) z Zaprudzian (Grodzieńszczyzna) [8]
Apolonia Godlewska (1928) z Kalinowa (Mazowsze - Puszcza Biała) [9]
Czesława Borek (1922) z Komorowa (Mazowsze - Puszcza Biała) [10]
Jan Wnuk (1940) ze Zdziłowic (Lubelskie) [11, 22]
Maria Machałek (1925) i Jakub Rzemieniuk (1919) z Niedzielisk (Zamojskie) [12]
Zofia Stolarek (1926) i Janina Stolarek (1924) z Kadzi (Radomskie) [13]
Stanisława Bogusz (1932) i Maria Majek (1932) z Łomnicy k/Żelechowa (Mazowsze) [14]
Regina Misiejko (1934), Franciszek Raczko (1933), Alina Wałyniec (1943) z Olchówki (Grodzieńszczyzna) [15]
zespół śpiewaczy z Dobrywody (Podlasie) [16]
Antonina Sidoruk (1931)
Walentyna Klimowicz (1943)
Nina Jawdosiuk (1942)
Barbara Jakimiuk (1944)
śpiewacy z Zaprudzian (Grodzieńszczyzna) [17]
Czesław Racis i mieszkańcy wsi Ignatowizna (Suwalskie) [18]
Tadeusz Dobrowolski, Józef Jańczak (1925), Józef Kaczmarek (1920), Sebastian Martelus, Józef Melka (1922) z Baszkowa (Sieradzkie) [19]
Maria Bienias (1943) z Woli Koryckiej (Mazowsze) [20]
Jan Karamuz (1932) z Przetyczy (Mazowsze - Puszcza Biała) [21]