To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

SŁOMA

   Jerzy "Słoma" Słomiński - najpopularniejszy polski bębniarz oraz wytwórca bębnów. Grywał też na mandolinie lub akustycznej gitarze. Współpracował z Jackiem Kleyffem, Brygadą Kryzys, Osjanem, Orkiestrą Razem, Orkiestrą Na Zdrowie, Izraelem i Antoniną Krzysztoń. Studia na ASP rozpoczął w 1978 r. Miał indywidualny tok studiów u Oskara Hansena - jednego z największych polskich powojennych architektów, teoretyka - fantasty.
   Pod koniec studiów przez kilka miesięcy przewodził uniwersyteckiej Galerii Repassage. Po strajku studentów, razem z wprowadzeniem stanu wojennego, galerię zamknięto. W godzinach milicyjnych azylem stała się pracownia przy ul. Marszałkowskiej, wynajmowana w malutkiej pralni. W tamtych czasach koncertów było mało, ale były za to bardzo intensywne próby. Wtedy Słoma współpracował z Brygadą Kryzys, a w późniejszym czasie luźno współpracował z Izraelem. W mieszkaniu przy ul. Hożej 51 odbywały się legendarne spotkania muzyczne, z których najsłynniejsza była próba z udziałem Misty in Roots. Na początku stanu wojennego wyjechał pod Lubartów, gdzie założył alternatywną, muzyczną społeczność, złożoną z około 20 rodzin. Jak mówił, zaczął robić bębny, żeby mieć na czym grać. W świat muzyki wślizgiwał się intuicyjnie, a to, że robienie bębnów dało mu utrzymanie przez 10 lat, to szczęśliwy zbieg okoliczności. Właśnie wtedy zaczęła budzić się tak powszechna teraz potrzeba bębnienia. Kilku kolegów przy okazji nauczyło się, jak je robić.
   Tak powstała formacja Bębnoluby. Były początkowo projektem autorskim. Słoma w 1997 r. zaprosił kilkoro przyjaciół, by zagrali to, co "im w duszy gra". Dość szybko przekształciło się to w zrównoważony projekt partnerski, w którym każdy z muzyków mówił własnym głosem, wnosił swoje melodie. W skład repertuaru wchodziły kompozycje, będące kompilacją różnych nurtów i tradycji, przeprowadzając słuchaczy przez poszczególne etapy rozwoju muzyki. Od form archaicznych do współczesnych. Słychać tam było echa Afryki i wysp Morza Karaibskiego, reggae, a trąbka i saksofon wnosiły troszkę jazzowego klimatu. Zajmował się także "rewitalizacją starej architektury wiejskiej". Polegało to na przenoszeniu i unowocześnianiu chałup z bali, według tradycyjnych metod, na miarę współczesnych oczekiwań. W swoich konstrukcjach Słoma w udany sposób łączył tradycję z najnowszymi osiągnięciami techniki. Ukazały się trzy oficjalne wydawnictwa Słomy. Pierwszym były "Brzmienia 84 - 94" zawierające nagrania tego właśnie okresu. "To ślady różnych spotkań, prób, poszukiwań, kiedy muzyka była powietrzem nie podlegającym prawom rynku" - wspominał.

   W skład jego formacji wchodzili najczęściej: Jerzy "Słoma" Słomiński (perk., bębny), Jacek "Łoś" Osior (git.), Konrad Iwan (bas), Anna Patynek (wok., djembe), Mikołaj Wielecki (conga), Radosław Nowicki (trąbka). Pojawiali się także Dorota Kaniewska (djembe), Agnieszka De’Ska (wok.) i Piotr (saksofon).

Dyskografia:
Brzmienia 84-94 (1995)
Ethno-demo (Masło, 1997)
Łaadoo (1998)

źródło: Encyklopedia Polskiego Reggae (za: www.independent.pl/sloma)

ETHNO - DEMO
  
MA-SŁO

CD - 28.90 zł Dodaj do koszyka

BRZMIENIA 1984-1994
  
MA-SŁO

CD - 28.90 zł Dodaj do koszyka


Zobacz też:

PRZEDWIETRZE