To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

III Festiwal Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej (4-6 czerwca)

Inicjatywa realizacji Festiwalu jest bezpośrednio związana z przypadająca w 2018 roku 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości, ponieważ jego przesłaniem jest potrzeba przypomnienia, że Rzeczpospolita Polska była i jest krajem otwartym dla przybyszów, tolerancyjnym i dającym możliwość mniejszościom narodowym do nieograniczonego pielęgnowania swojej kultury i tradycji. Celem festiwalu jest zobrazowanie wpływu mniejszości narodowych na kształtowanie się polskiej tożsamości na przestrzeni lat.
- Chcemy, aby nasze wydarzenie stało się również fundamentem pod budowę dialogu pomiędzy kulturami różnych regionów Polski oraz muzyki ludowej mniejszości narodowych zamieszkujących Polskę - mówią organizatorzy.

Na przestrzeni wieków mniejszości narodowe stanowiły o różnorodności i sile Rzeczypospolitej. Polska w czasach swojej wielkości słynęła z tolerancji i otwartości. Z różnych przyczyn, po drugiej wojnie światowej nasz kraj stał się bardziej homogeniczny, ale od kilku dekad wyraźnie zmienia się nasza struktura społeczna, przybywa mniejszości etnicznych, a te, które funkcjonują tutaj od wieków, stanowią doskonały przykład koegzystencji z narodem Polskim. Prezentując historyczne i współczesne mniejszości narodowe Festiwal stwarza możliwość do artystycznego i kulturowego ich wyrażania się oraz prezentowania własnych etnosów - języka, historii, tradycji, muzyki. Chcemy by festiwal stał się okazją do budowania narracji muzycznej i dialogu pomiędzy kulturami różnych regionów Polski oraz muzyki ludowej mniejszości narodowych. Kolejnym celem jest popularyzacja wiedzy o różnorodności naszego społeczeństwa w skład którego wchodzi wiele grup narodowych i etnicznych.

- Dodatkowo przedstawiamy również muzykę z różnych regionów Rzeczpospolitej niekoniecznie związanych z zamieszkującymi tam mniejszościami - podkreślają organizatorzy Festiwalu.

III Festiwal Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej


III Festiwal Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej

PROGRAM | ARTYŚCI

:: czas: 4-6 czerwca 2019 r.

:: miejsce: Klub Hybrydy, ul. Złota 7/9, Warszawa

:: wstęp: wolny

:: wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 20:00



PROGRAM:


wtorek, 4 czerwca, godz. 20:00
miejsce: Klub Hybrydy, ul. Złota 7/9

:: Karolina Cicha (Podlasie)



środa, 5 czerwca, godz. 20:00
miejsce: Klub Hybrydy, ul. Złota 7/9

:: Pamaruna (Warmia i Mazury)

:: Hoboud (Warmia i Mazury)



czwartek, 6 czerwca, godz. 20:00
miejsce: Klub Hybrydy, ul. Złota 7/9

:: Trebunie-Tutki (Podhale)



ARTYŚCI


Karolina Cicha

Karolina Cicha jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką - rozpoznawalną dzięki oryginalnej technice gry na kilku instrumentach jednocześnie. Jest laureatką GRAND PRIX i Nagrody Publiczności na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia "Nowa Tradycja". W 2015 roku znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX - największym festiwalu World Music na świecie. Ze swą muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali w Europie, Azji i Ameryce.

Jej droga twórcza rozpoczęła się od koncertów solowych i teatru "Gardzienice". W 2009 roku Cicha zaczęła swą przygodę z muzyką rockową: Wraz z utworem "Miłość bez jutra" znalazła się na płycie GAJCY! wydanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Od tego debiutu - podążając coraz bardziej w kierunku muzyki tradycyjnej i etnicznej - wydała kilka płyt, m.in. "Wieloma językami" (2013) poświęconą językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego; "Jidyszland" (2015) poświęconą twórczości poetów żydowskich tworzących w języku jidysz, "Poland-Pakistan" (2016) - fusion z pieśniarzem quawwali Shafqatem Ali Khanem a ostatnio "Płyta tatarska" (2017), w której Cicha zagłębiła się w dziedzictwo muzyczne Tatarów polskich.


Karolina Cicha, fot. Czarli Bajka
Karolina Cicha, fot. Czarli Bajka





Pamaruna

PAMARUNA - projekt Marii Rumińskiej (m.in. Shannon/Hoboud) i Patrycji Betley (m.in. Shannon/Same Suki), to wokalno-instrumentalno-anegdotyczna, improwizowana opowieść o kobietach i ich losach na przestrzeni dziejów. Projekt warmińsko-światowy i feministyczno-ludzki. Pamaruna nie boi się ostrych słów, nie ucieka od odważnych myśli i nazywa rzeczy po swojemu. Jest barwna, pełna energii i bardzo prawdziwa.

Pamaruna 2019


Patrycja Betley (de domo Napierała): muliti-perkusjonistka - istna marka na scenie etnicznej. Występuje z Karoliną Cichą, Shannon, Hoboud, Kayah & Transoriental Orchestra, Sama Yoon - współtworzy Same Suki i Pamarunę. Przez blisko dwie dekady współtworzyła w zespołach tj: Danar, Karpatia, Maayan, Pako Sarr, Pompadur etc. Nagrała m.in. z Kayah, Turnauem, Steczkowską, Hoffmanem etc. Jako muzyk sesyjny współpracowała z wieloma artystami: Tadeuszem Woźniakiem, Markiem Raduli, Stanisławem Soyka, Zakopower, Justyną Steczkowską, Marią Pomianowską, Orkiestrą kameralną Aukso. Jest endorserką irlandzkich bodhranów - Metolef drums, polskich cajonów - AwCajon. Udziela się jako muzyk w warszawskich teatrach. Ponad dwudziestoletnie doświadczenie na scenie muzycznej sprawiło, że Patrycja ma na swoim koncie mnóstwo koncertów zarówno w kraju jak i za granicą. Jest również arteterapeutką oraz pedagogiem, prowadzi stałe zajęcia muzyczne w przedszkolach, szkołach oraz naukę gry na instrumentach perkusyjnych zarówno w grupach jak i indywidualnie. [www.patrycjabetley.pl]

PB: "Zamiłowanie do muzyki odziedziczyłam po dziadku - muzykancie śpiewającym i grającym na akordeonie oberki i polki. Od dzieciństwa interesowała mnie muzyka. Jako dwulatka wyciągałam wszystkie garnki i drewniane łyżki budując swoje pierwsze zestawy bębnów. W wieku jedenastu lat rozpoczęłam przygodę z muzyką - ucząc się gry na irlandzkim flecie. Bębny przyszły zaraz po tym, a wraz z nimi cała muzyka świata... Jestem samoukiem. Obserwując świat muzyki perkusyjnej szybko zdałam sobie sprawę, jakie to jest dla mnie ważne, jak bębny współgrają z moją duszą i wrażliwością. Wiedziałam, kim chcę zostać. Wiedziałam też, że nie zamierzam odtwarzać czyjegoś talentu. Nieświadomie, małymi kroczkami, budowałam swój własny styl czy raczej świat muzyki perkusyjnej, którego podstawą jest rytm i melodia".




Maria Rumińska (de domo Namysłowska): multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka - najnowsza wokalna towarzyszka Grzegorza Turnaua. Uczestniczyła w niezliczonej ilości koncertów, nagrań, spektakli, czytań performatywnych czy warsztatów muzycznych w Polsce i na całym świecie.

Współzałożyła i była członkinią m.in. zespołów Hoboud (reprezentant EXPO 2015 w Mediolanie, laureat III Folkowego Fonogramu Roku 2009 i III miejsca na Festiwalu Nowa Tradycja 2009), MaryGoRound, Helmucik Quartet Ola Walickiego.

Od 2007 r. jest niezastąpionym wokalem kobiecym zespołu muzyki celtyckiej Shannon, z którym zagrała kilkaset koncertów w całej Europie.

Maria Rumińska jest autorką kompozycji oraz opracowań muzycznych dla licznych spektakli teatralnych oraz słuchowisk radiowych. W latach 2008-2018 pracowała na stanowisku kierownika muzycznego
w Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie.

Prowadzi warsztaty muzyczne, chóry, jest wreszcie wziętym muzykiem sesyjnym. Nagrywa z wieloma zespołami, głównie muzyki etnicznej, jazzowej i około-jazzowej.

Choć wyrosła w jazzie, Maria Rumińska zwróciła się w stronę muzyki ludowej:
MR: Od dziecka największe ciary miałam gdy do głosu dochodził "żywioł" - jak w myślach nazywam muzykę etniczną, czy świata. W domu przeważały kierunki uznawane za bardziej "salonowe", jak klasyka i jazz. A ja wynajdowałam sobie, nawet pojedyncze pozycje z obu nurtów, w których był jeszcze folk.
"Wszystko zaczyna się w muzyce źródeł" – to słynne hasło jest mi szczególnie bliskie.


Właśnie wydaje album "HAMARA MUZYKA" projektu z Imranem Azizem Mianem "Poland-Pakistan. Music Without Borders 2017-18" z udziału w międzynarodowym projekcie Ambasady RP w Islamabadzie.





Hoboud

Zespół muzyki world śpiewający w oryginalnej warmińskiej gwarze. Założony w Olsztynie, utożsamiający się z Warmią, podejmuje się odtwarzania tradycji językowych z tego regionu, od samego początku będąc pod czujną opieką autochtona Edwarda Cyfusa. Muzycznie sięga do różnorodnych korzeni oraz nowoczesnych wizji muzyki Świata, skupiając się przede wszystkim na Polsce i czerpiąc z niej inspiracje. W roku 2009 nagrodzony w plebiscycie na Folkowy Fonogram Roku ("Wskrzeszenie Hobouda") oraz w konkursie Polskiego Radia- Nowa Traycja.

W 2015 zespół reprezentował Polskę Wschodnią na międzynarodowych Targach EXPO w Mediolanie.

Pomysł na zespół narodził się w głowach Marcina i Marii Rumińskich. Natychmiast po naszkicowaniu pierwszych utworów wymagał zaangażowania muzyków wszechstronnych, poruszających się biegle w kilku nurtach muzycznych i z folkowymi zainteresowaniami.

Pieśni, które nas zafascynowały i zainspirowały odnalezione zostały względnie łatwo. Większy problem stanowiła gwara, która w tym momencie praktycznie nie będąc w użyciu, była bardzo trudna do odtworzenia. Z pomocą pospieszył nam rodowity Warmiak, wychowany w Warmińskim domu z tradycją i językiem, który zauroczony projektem zajął się "stroną literacką". Edward Cyfus – bo o nim właśnie mowa, prócz przekładu tekstów literackich na gwarę podjął się opowiadania baśni i przedstawiania historyjek, ku uciesze odbiorców.

Muzyka Hobouda snuje opowieści i rysuje pejzaże. A teksty opowiadają o romantycznych, a nierzadko mrocznych i tragicznych historiach, które przydarzały się mieszkającym niegdyś Na Warmii ludziom.

Członkowie zespołu:
Maria Rumińska - pianino, melodeon, śpiew
Marcin Rumiński - mandolina, śpiew
Patrycja Betley - perkusjonalia
Marcin Drabik - nyckelharpe, skrzypce, śpiew
Jacek Fedkowicz – gitara basowa






Trebunie-Tutki

TREBUNIE-TUTKI - to zespół, który jest ambasadorem Podhala i polskiej kultury na festiwalach w całej Europie, Azji i Ameryce Północnej, m.in. Wystawach Światowych EXPO w Portugalii i w Japonii. Jego rozpoznawalny w Europie styl ukształtowały z jednej strony muzyczne tradycje rodzinne i zamiłowanie do góralszczyzny, z drugiej nowatorstwo i awangardowe podejście do swojego dziedzictwa.

Trebunie-Tutki jako pierwszy zespół z Polski, wielokrotnie znalazł się w pierwszej dziesiątce Listy Muzyki Świata Europejskiej Unii Radiowej.

Trebunie-Tutki chętnie eksperymentują i współpracują z wybitnymi artystami m.in. Adrianem Sherwoodem z Londynu, jamajską grupą Twinkle Brothers, chórem "African Head Charge", a ostatnio Urmuli Quintet z Gruzji, a także ze znakomitymi polskimi muzykami, m.in. Wojciechem Waglewskim i Voo Voo.

Umiłowanie tradycji i wierność góralszczyźnie nie ogranicza twórczości zespołu. Opierając się na tradycyjnym instrumentarium, skali góralskiej, budowie muzycznej i charakterze wykonania, Krzysztof Trebunia-Tutka tworzy Nową Muzykę Góralską.

Twórczość Trebuniów-Tutków została nagrodzona tytułem Honorowy Ambasador Polszczyzny, przyznawanym przez Radę Języka Polskiego.

W ostatnich latach zespół koncertował m.in. w wielu krajach europejskich, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Azerbejdżanie, Chinach, USA i w Indiach, Gruzji i Armenii. W dorobku zespołu znalazł sie projekt symfoniczny w orkiestracji Bartłomieja Gliniaka, autorstwa Krzysztofa Trebuni-Tutki - "Legenda Tatr". Premiera odbyła się w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina z udziałem zespołu Trebunie-Tutki oraz Chóru i Orkiestry Filharmonii Łódzkiej.

Niedawno ukazał się album "Duch Gór", nagrany z gruzińskim kwintetem Urmuli. Utwory z płyty znalazły się na liście Top Twenty ogolnoświatowej Transglobal World Music Chart i na antenach radiowych w USA, Australii, w Niemczech, Luxemburgu, Estonii, Francji i we Włoszech.