To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

Festiwal EUFONIE - 23 listopada-1 grudnia 2018 r.

PROGRAM



I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE (23 listopada-1 grudnia, Warszawa)

EUFONIE 2018 | program | bilety


23 listopada, piątek


godz. 19:30, Teatr Wielki - Opera Narodowa, Sala Moniuszki

W hołdzie Mistrzowi - koncert urodzinowy Krzysztofa Pendereckiego
Koncert otwierający festiwal to urodzinowy hołd dla mistrza polskiej muzyki XX wieku. Uroczysty koncert zamyka jednocześnie Festiwal Krzysztofa Pendereckiego zorganizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena z okazji 85. urodzin Mistrza. W programie utwory Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu bliskich mu artystów światowej klasy.

    :: II Koncert skrzypcowy "Metamorfozy" (1992–1995)
        Anne-Sophie Mutter – skrzypce
        Sinfonia Varsovia
        Krzysztof Penderecki – dyrygent

    :: Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę (2000–2001)
        Frans Helmerson, Ivan Monigetti, Arto Noras – wiolonczele
        Sinfonia Varsovia
        Christoph Eschenbach – dyrygent

    :: Dies illa na trzy głosy solowe (sopran, mezzosopran, bas), trzy chóry mieszane i orkiestrę (2014)
        Johanna Rusanen – sopran
        Anna Radziejewska – mezzosopran
        Nikolay Didenko – bas
        Leonard Slatkin – dyrygent
        Chór Filharmonii Narodowej
        Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
        Sinfonia Varsovia


24 listopada, sobota


godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

U progu niepodległości
Koncert trzech kompozytorów, którzy muzykę swych krajów wprowadzali na niepodległe tory. Enescu w Rumunii, Szymanowski w Polsce i Bartók na Węgrzech mają status twórców narodowych. Po 1918 roku, w niepodległych ojczyznach, tworzyli nowe ramy dla rodzimych muzycznych narodowych stylów. Jednocześnie zadbali o to, aby to, co narodowe, włączyć w nurt muzyki europejskiej. Ich utwory stanowią dziś kanon muzyki XX wieku.

    :: George Enescu (1881–1955): Rapsodia rumuńska D-dur op. 11 nr 2 (1901)
    :: Karol Szymanowski (1882–1937): I Koncert skrzypcowy op. 35 (1916)
    :: Jean Sibelius (1865–1957): Finlandia – poemat symfoniczny op. 26 (1899)
    :: Bela Bartók (1881–1945): Koncert na orkiestrę (1943)

        Akiko Suwanai – skrzypce
        Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
        Lawrence Foster – dyrygent


25 listopada, niedziela


godz. 17:00, Teatr WARSawy

Nordheim i jego Warszawa
Reinterpretacja utworów norweskiego twórcy, Arne Nordheima, związanego z "Warszawską Jesienią" i Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Skandynawskie brzmienia i polskie inspiracje, w elektronicznych wersjach wykonywanych na żywo.

    :: Nordheim Transformed (1998)

        Biosphere (Geir Jenssen) & Deathprod (Helge Sten)




godz. 19:30, Muzeum Kolekcji Jana Pawła II, Sala Rotunda

Arvo Pärt - nowe oblicze współczesnej duchowości
Arvo Pärt to najwybitniejszy twórca estoński. Po emigracji z ZSRR w roku 1980 mieszkał w Wiedniu i Berlinie, a jego unikatowa, nawiązująca do średniowiecznej, a jednocześnie nowoczesna i głęboko uduchowiona muzyka zawojowała skomercjalizowany świat Zachodu. Dziś nazwisko estońskiego mistrza zna niemal każdy meloman. Koncert jego utworów to prawdziwa uczta muzycznej duchowości.

    :: Fratres na skrzypce, orkiestrę smyczkową i perkusję (1977)
    :: Cantus in Memory of Benjamin Britten na orkiestrę smyczkową i dzwony (1977)
    :: Adams Lament na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2010)
    :: Salve Regina na chór mieszany, celestę i orkiestrę smyczkową (2001/2011)
    :: Te Deum na trzy chóry, orkiestrę smyczkową, preparowany fortepian i harfę Eola (1985)

        Estoński Filharmoniczny Chór Kameralny
        Orkiestra Kameralna z Tallina pod dyrekcją Tõnu Kaljuste


26 listopada, poniedziałek


godz. 12.00, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Koncertowa

Uroczyste nadanie tytułu doktora honoris causa UMFC Arvo Pärtowi (wydarzenie towarzyszące)

        Organizator: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie




godz. 19:30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna

Muzyka z Karpat 1: koncert folkowy
Polska grupa folkowa VOŁOSI łączy siły z cenionym skrzypkiem węgierskim, Félixem Lajkó. Podczas ich występu zabrzmi ludowa muzyka polska i węgierska - we wspólnym graniu i improwizowanej zabawie, opartej na folkowej nucie.

    :: Muzyka improwizowana
        Félix Lajkó - skrzypce
        Zespół VOŁOSI


27 listopada, wtorek


godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Polsko-ukraińskie inspiracje
Orkiestra Filharmonii Lwowskiej w programie przenikniętym wątkami polsko-ukraińskiej tradycji. Poemat Borysa Latoszyńskiego osnuty jest na motywach Mickiewiczowskiej Grażyny, a ludowo pobrzmiewające Karpaty Myrosława Skoryka uzupełnią tańce urodzonego w Tymoszówce, nieopodal Kijowa, Karola Szymanowskiego. Najnowsze oblicze muzyki polskiej ukaże zaś swą energię w koncercie podwójnym Hanny Kulenty, we wspólnej interpretacji polskich wiolonczelistów i ukraińskiej orkiestry.

    :: Karol Szymanowski (1882–1937): Cztery tańce polskie (1926)
    transkrypcja na orkiestrę: Grzegorz Fitelberg
    :: Hanna Kulenty (ur. 1961): DoubleCelloConcerto (2018)*
    :: Borys Latoszyński (1895–1968): Grażyna - ballada symfoniczna wg Adama Mickiewicza op. 58 (1955)
    :: Myrosław Skoryk (ur. 1938): Koncert karpacki na orkiestrę (1972)

        Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak - wiolonczele
        Orkiestra Lwowskiej Obwodowej Filharmonii Narodowej
        Wolodymyr Sywochip - dyrygent

* prawykonanie; zamówienie Związku Kompozytorów Polskich; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Andrija Deszczycii, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Ukrainy w Polsce.


28 listopada, środa


godz. 19:30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna

Muzyka z Karpat 2: koncert muzyki z krajów Grupy Wyszehradzkiej
Cztery kompozycje młodych twórców z krajów Grupy Wyszehradzkiej w wykonaniu znakomitej Orkiestry Muzyki Nowej zostaną tu zestawione z autentycznym folklorem karpackim w żywiołowej interpretacji zespołu VOŁOSI. Muzyczne odcienie Karpat zabrzmią i w nowoczesnej, i folkowej odsłonie.

    :: Jana Kmiťová (ur. 1976): Gesichtsstudien (Studium twarzy) (2017)
    :: Martin Wiesner (ur. 1985): Raindrops on Plastic Rooftops (Krople deszczu na plastikowej wiacie) dla Orkiestry Muzyki Nowej (2017)
    :: András Gábor Virágh (ur. 1984): Metamorphosis (Metamorfozy) dla 14 wykonawców (2017)
    :: Jakub Szafrański (ur. 1988): Karpaty

        Orkiestra Muzyki Nowej
        Szymon Bywalec - dyrygent
        Zespół VOŁOSI - muzyka improwizowana

Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Dušana Krištofíka, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Słowackiej w Polsce.


29 listopada, czwartek


godz. 19:30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna

Siła połączonych kwartetów
Dwa kwartety smyczkowe z Czech zaprezentują utwory kompozytorów słowackich, austriackich i polskich, łącząc się na koniec w wykonaniu przebojowego, a zarazem niezwykle wymagającego, czterdziestominutowego Oktetu smyczkowego twórcy rumuńskiego George’a Enescu.

    :: Roman Berger (ur. 1930): Piosenki z Zaolzia (Pesničky zo Zaolžia) na kwartet smyczkowy (2004)
    :: Alexander von Zemlinsky (1871–1942): I Kwartet smyczkowy A-dur op. 4 (1896)
    :: Stanisław Moniuszko (1819–1872): I Kwartet smyczkowy d-moll (1839)

        Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)

    :: George Enescu (1881–1955): Oktet smyczkowy

        Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)
        Kwartet Pražák (Pražák Quartet)

Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji dr. hab. Ivana Jestřába, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Czeskiej w Polsce


30 listopada, piątek


godz. 10:30–18:00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna

Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018) (wydarzenie towarzyszące)

        Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Związek Kompozytorów Polskich, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego




godz. 13:00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

Lunchtime concert - recital fortepianowy (wydarzenie towarzyszące)

    :: Béla Bartók (1881–1945): Suita op. 14 na fortepian (1916)
    :: Leoš Janáček (1854–1928): Po zarostlém chodníčku (Na zarośniętej ścieżce) - drobne utwory na fortepian (1902–1911)
    :: Béla Bartók (1881–1945): Tizenöt magyar parasztdal (15 węgierskich pieśni chłopskich) na fortepian (1914-1918)
    :: Zoltán Kodály (1882–1967): Marosszéki táncok (Tańce z Marosszék) na fortepian (1923-1927)

        Zoltán Fejérvári - fortepian




godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Symfonia pieśni żałosnych
Najbardziej znana polska symfonia, arcydzieło muzyki polskiej XX wieku. Przejmująca do głębi Symfonia pieśni żałosnych Góreckiego nie pozostawia nikogo obojętnym.

    :: Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010): III Symfonia - Symfonia pieśni żałosnych op. 36 na sopran solo i orkiestrę (1976) 54’

        Aleksandra Kurzak - sopran
        Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
        Jacek Kaspszyk - dyrygent




godz. 22:00, Teatr WARSawy

Katalog drzew: brzmienia i gesty natury
JACASZEK/PAHKINEN/STRØNEN to performatywne trio złożone z kompozytora Michała Jacaszka, pochodzącej z Finlandii, a mieszkającej w Szwecji tancerki i choreografki Virpi Pahkinen oraz norweskiego perkusisty Thomasa Strønena. W ramach festiwalu EUFONIE artyści zaprezentują premierowy performance – projekt specjalny, w którym wykonywanej na żywo muzyce towarzyszy taniec. Punktem wyjścia dla projektu stał się fenomen drzew: ich kształt, ruch i zmiana oraz szum. Natura zawsze była ważną inspiracją dla trójki artystów. W ich twórczości pojawiają się echa surowego skandynawskiego pejzażu, delikatność poruszających się liści, westchnienia drzew i szum bezkresnego morza.

    :: Katalog drzew (2018)*

        Michał Jacaszek - elektronika
        Virpi Pahkinen - choreografia, taniec
        Thomas Strønen - perkusja

* prapremiera; zamówienie Narodowego Centrum Kultury


1 grudnia, sobota


godz. 9:30–17:00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna

Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018) (wydarzenie towarzyszące)

        Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Związek Kompozytorów Polskich, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego




godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

W kręgu wielkiego romantyzmu
Znakomita węgierska orkiestra w programie prezentującym symfoniczne utwory czeskiego mistrza muzycznego romantyzmu Antonína Dvořáka. A że kierunki romantyzmu kompozytorom wszystkich krajów Europy wytyczał Ludwig van Beethoven, stąd i jego I Koncert fortepianowy, jako punkt odniesienia i cenny kontekst.

    :: Antonín Dvořák (1841–1904)
        Legenda op. 59 nr 6, wersja na orkiestrę (1881)
        Taniec słowiański op. 46 nr 5 – Skočná, wersja na orkiestrę (1878)
        Opuštěný (Opuszczony) z cyklu 4 Sbory (4 Chóry) op. 29, wersja na orkiestrę (1878)
    :: Ludwig van Beethoven (1770–1827): I Koncert fortepianowy C-dur op. 15
    :: Antonín Dvořák: VI Symfonia D-dur op. 60 (1880)

        Zoltán Fejérvári - fortepian
        Budapesztańska Orkiestra Festiwalowa (Budapest Festival Orchestra)
        Iván Fischer - dyrygent

Koncert pod honorowym patronatem Jej Ekscelencji dr Orsolyi Zsuzsanny Kovács Ambasador Nadzwyczajnej i Pełnomocnej Węgier w Polsce