To jest tylko fragment strony. |
Festiwal EUFONIE - 23 listopada-1 grudnia 2018 r.
PROGRAM
EUFONIE 2018 | program | bilety
23 listopada, piątek
godz. 19:30, Teatr Wielki - Opera Narodowa, Sala Moniuszki
W hołdzie Mistrzowi - koncert urodzinowy Krzysztofa Pendereckiego
Koncert otwierający festiwal to urodzinowy hołd dla mistrza polskiej muzyki XX wieku. Uroczysty koncert zamyka jednocześnie Festiwal Krzysztofa Pendereckiego zorganizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena z okazji 85. urodzin Mistrza. W programie utwory Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu bliskich mu artystów światowej klasy.
:: II Koncert skrzypcowy "Metamorfozy" (1992–1995)
Anne-Sophie Mutter – skrzypce
Sinfonia Varsovia
Krzysztof Penderecki – dyrygent
:: Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę (2000–2001)
Frans Helmerson, Ivan Monigetti, Arto Noras – wiolonczele
Sinfonia Varsovia
Christoph Eschenbach – dyrygent
:: Dies illa na trzy głosy solowe (sopran, mezzosopran, bas), trzy chóry mieszane i orkiestrę (2014)
Johanna Rusanen – sopran
Anna Radziejewska – mezzosopran
Nikolay Didenko – bas
Leonard Slatkin – dyrygent
Chór Filharmonii Narodowej
Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Sinfonia Varsovia
24 listopada, sobota
godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
U progu niepodległości
Koncert trzech kompozytorów, którzy muzykę swych krajów wprowadzali na niepodległe tory. Enescu w Rumunii, Szymanowski w Polsce i Bartók na Węgrzech mają status twórców narodowych. Po 1918 roku, w niepodległych ojczyznach, tworzyli nowe ramy dla rodzimych muzycznych narodowych stylów. Jednocześnie zadbali o to, aby to, co narodowe, włączyć w nurt muzyki europejskiej. Ich utwory stanowią dziś kanon muzyki XX wieku.
:: George Enescu (1881–1955): Rapsodia rumuńska D-dur op. 11 nr 2 (1901)
:: Karol Szymanowski (1882–1937): I Koncert skrzypcowy op. 35 (1916)
:: Jean Sibelius (1865–1957): Finlandia – poemat symfoniczny op. 26 (1899)
:: Bela Bartók (1881–1945): Koncert na orkiestrę (1943)
Akiko Suwanai – skrzypce
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Lawrence Foster – dyrygent
25 listopada, niedziela
godz. 17:00, Teatr WARSawy
Nordheim i jego Warszawa
Reinterpretacja utworów norweskiego twórcy, Arne Nordheima, związanego z "Warszawską Jesienią" i Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Skandynawskie brzmienia i polskie inspiracje, w elektronicznych wersjach wykonywanych na żywo.
:: Nordheim Transformed (1998)
Biosphere (Geir Jenssen) & Deathprod (Helge Sten)godz. 19:30, Muzeum Kolekcji Jana Pawła II, Sala Rotunda
Arvo Pärt - nowe oblicze współczesnej duchowości
Arvo Pärt to najwybitniejszy twórca estoński. Po emigracji z ZSRR w roku 1980 mieszkał w Wiedniu i Berlinie, a jego unikatowa, nawiązująca do średniowiecznej, a jednocześnie nowoczesna i głęboko uduchowiona muzyka zawojowała skomercjalizowany świat Zachodu. Dziś nazwisko estońskiego mistrza zna niemal każdy meloman. Koncert jego utworów to prawdziwa uczta muzycznej duchowości.
:: Fratres na skrzypce, orkiestrę smyczkową i perkusję (1977)
:: Cantus in Memory of Benjamin Britten na orkiestrę smyczkową i dzwony (1977)
:: Adams Lament na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2010)
:: Salve Regina na chór mieszany, celestę i orkiestrę smyczkową (2001/2011)
:: Te Deum na trzy chóry, orkiestrę smyczkową, preparowany fortepian i harfę Eola (1985)
Estoński Filharmoniczny Chór Kameralny
Orkiestra Kameralna z Tallina pod dyrekcją Tõnu Kaljuste
26 listopada, poniedziałek
godz. 12.00, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Koncertowa
Uroczyste nadanie tytułu doktora honoris causa UMFC Arvo Pärtowi (wydarzenie towarzyszące)
Organizator: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawiegodz. 19:30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna
Muzyka z Karpat 1: koncert folkowy
Polska grupa folkowa VOŁOSI łączy siły z cenionym skrzypkiem węgierskim, Félixem Lajkó. Podczas ich występu zabrzmi ludowa muzyka polska i węgierska - we wspólnym graniu i improwizowanej zabawie, opartej na folkowej nucie.
:: Muzyka improwizowana
Félix Lajkó - skrzypce
Zespół VOŁOSI
27 listopada, wtorek
godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Polsko-ukraińskie inspiracje
Orkiestra Filharmonii Lwowskiej w programie przenikniętym wątkami polsko-ukraińskiej tradycji. Poemat Borysa Latoszyńskiego osnuty jest na motywach Mickiewiczowskiej Grażyny, a ludowo pobrzmiewające Karpaty Myrosława Skoryka uzupełnią tańce urodzonego w Tymoszówce, nieopodal Kijowa, Karola Szymanowskiego. Najnowsze oblicze muzyki polskiej ukaże zaś swą energię w koncercie podwójnym Hanny Kulenty, we wspólnej interpretacji polskich wiolonczelistów i ukraińskiej orkiestry.
:: Karol Szymanowski (1882–1937): Cztery tańce polskie (1926)
transkrypcja na orkiestrę: Grzegorz Fitelberg
:: Hanna Kulenty (ur. 1961): DoubleCelloConcerto (2018)*
:: Borys Latoszyński (1895–1968): Grażyna - ballada symfoniczna wg Adama Mickiewicza op. 58 (1955)
:: Myrosław Skoryk (ur. 1938): Koncert karpacki na orkiestrę (1972)
Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak - wiolonczele
Orkiestra Lwowskiej Obwodowej Filharmonii Narodowej
Wolodymyr Sywochip - dyrygent
* prawykonanie; zamówienie Związku Kompozytorów Polskich; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Andrija Deszczycii, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Ukrainy w Polsce.
28 listopada, środa
godz. 19:30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna
Muzyka z Karpat 2: koncert muzyki z krajów Grupy Wyszehradzkiej
Cztery kompozycje młodych twórców z krajów Grupy Wyszehradzkiej w wykonaniu znakomitej Orkiestry Muzyki Nowej zostaną tu zestawione z autentycznym folklorem karpackim w żywiołowej interpretacji zespołu VOŁOSI. Muzyczne odcienie Karpat zabrzmią i w nowoczesnej, i folkowej odsłonie.
:: Jana Kmiťová (ur. 1976): Gesichtsstudien (Studium twarzy) (2017)
:: Martin Wiesner (ur. 1985): Raindrops on Plastic Rooftops (Krople deszczu na plastikowej wiacie) dla Orkiestry Muzyki Nowej (2017)
:: András Gábor Virágh (ur. 1984): Metamorphosis (Metamorfozy) dla 14 wykonawców (2017)
:: Jakub Szafrański (ur. 1988): Karpaty
Orkiestra Muzyki Nowej
Szymon Bywalec - dyrygent
Zespół VOŁOSI - muzyka improwizowana
Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Dušana Krištofíka, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Słowackiej w Polsce.
29 listopada, czwartek
godz. 19:30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna
Siła połączonych kwartetów
Dwa kwartety smyczkowe z Czech zaprezentują utwory kompozytorów słowackich, austriackich i polskich, łącząc się na koniec w wykonaniu przebojowego, a zarazem niezwykle wymagającego, czterdziestominutowego Oktetu smyczkowego twórcy rumuńskiego George’a Enescu.
:: Roman Berger (ur. 1930): Piosenki z Zaolzia (Pesničky zo Zaolžia) na kwartet smyczkowy (2004)
:: Alexander von Zemlinsky (1871–1942): I Kwartet smyczkowy A-dur op. 4 (1896)
:: Stanisław Moniuszko (1819–1872): I Kwartet smyczkowy d-moll (1839)
Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)
:: George Enescu (1881–1955): Oktet smyczkowy
Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)
Kwartet Pražák (Pražák Quartet)
Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji dr. hab. Ivana Jestřába, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Czeskiej w Polsce
30 listopada, piątek
godz. 10:30–18:00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna
Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018) (wydarzenie towarzyszące)
Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Związek Kompozytorów Polskich, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiegogodz. 13:00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
Lunchtime concert - recital fortepianowy (wydarzenie towarzyszące)
:: Béla Bartók (1881–1945): Suita op. 14 na fortepian (1916)
:: Leoš Janáček (1854–1928): Po zarostlém chodníčku (Na zarośniętej ścieżce) - drobne utwory na fortepian (1902–1911)
:: Béla Bartók (1881–1945): Tizenöt magyar parasztdal (15 węgierskich pieśni chłopskich) na fortepian (1914-1918)
:: Zoltán Kodály (1882–1967): Marosszéki táncok (Tańce z Marosszék) na fortepian (1923-1927)
Zoltán Fejérvári - fortepiangodz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Symfonia pieśni żałosnych
Najbardziej znana polska symfonia, arcydzieło muzyki polskiej XX wieku. Przejmująca do głębi Symfonia pieśni żałosnych Góreckiego nie pozostawia nikogo obojętnym.
:: Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010): III Symfonia - Symfonia pieśni żałosnych op. 36 na sopran solo i orkiestrę (1976) 54’
Aleksandra Kurzak - sopran
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Jacek Kaspszyk - dyrygentgodz. 22:00, Teatr WARSawy
Katalog drzew: brzmienia i gesty natury
JACASZEK/PAHKINEN/STRØNEN to performatywne trio złożone z kompozytora Michała Jacaszka, pochodzącej z Finlandii, a mieszkającej w Szwecji tancerki i choreografki Virpi Pahkinen oraz norweskiego perkusisty Thomasa Strønena. W ramach festiwalu EUFONIE artyści zaprezentują premierowy performance – projekt specjalny, w którym wykonywanej na żywo muzyce towarzyszy taniec. Punktem wyjścia dla projektu stał się fenomen drzew: ich kształt, ruch i zmiana oraz szum. Natura zawsze była ważną inspiracją dla trójki artystów. W ich twórczości pojawiają się echa surowego skandynawskiego pejzażu, delikatność poruszających się liści, westchnienia drzew i szum bezkresnego morza.
:: Katalog drzew (2018)*
Michał Jacaszek - elektronika
Virpi Pahkinen - choreografia, taniec
Thomas Strønen - perkusja
* prapremiera; zamówienie Narodowego Centrum Kultury
1 grudnia, sobota
godz. 9:30–17:00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna
Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018) (wydarzenie towarzyszące)
Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Związek Kompozytorów Polskich, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiegogodz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
W kręgu wielkiego romantyzmu
Znakomita węgierska orkiestra w programie prezentującym symfoniczne utwory czeskiego mistrza muzycznego romantyzmu Antonína Dvořáka. A że kierunki romantyzmu kompozytorom wszystkich krajów Europy wytyczał Ludwig van Beethoven, stąd i jego I Koncert fortepianowy, jako punkt odniesienia i cenny kontekst.
:: Antonín Dvořák (1841–1904)
Legenda op. 59 nr 6, wersja na orkiestrę (1881)
Taniec słowiański op. 46 nr 5 – Skočná, wersja na orkiestrę (1878)
Opuštěný (Opuszczony) z cyklu 4 Sbory (4 Chóry) op. 29, wersja na orkiestrę (1878)
:: Ludwig van Beethoven (1770–1827): I Koncert fortepianowy C-dur op. 15
:: Antonín Dvořák: VI Symfonia D-dur op. 60 (1880)
Zoltán Fejérvári - fortepian
Budapesztańska Orkiestra Festiwalowa (Budapest Festival Orchestra)
Iván Fischer - dyrygent
Koncert pod honorowym patronatem Jej Ekscelencji dr Orsolyi Zsuzsanny Kovács Ambasador Nadzwyczajnej i Pełnomocnej Węgier w Polsce