To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

Zgłoszenia do Folkowego Fonogramu Roku i Fonogramu Źródeł

trwają do 15 lutego 2021 r.



Nowa Tradycja 2021




RADIOWE KONKURSY NA NAJLEPSZE PŁYTY 2020 ROKU


Radiowe Centrum Kultury Ludowej zaprasza artystów, wytwórnie fonograficzne, organizacje kulturalne i lokalne społeczności do wzięcia udziału w konkursach na najlepszą płytę z muzyką folkową oraz najlepszą płytę z muzyką tradycyjną wydaną w 2020 roku. Lista finalistów Folkowego Fonogramu i Fonogramu Źródeł zostanie ogłoszona 8 marca.

Organizatorzy czekają na zgłoszenia do 15 lutego 2021 roku (decyduje data stempla pocztowego) pod adresem: Polskie Radio S.A., al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa - z dopiskiem: "Folkowy Fonogram Roku" lub "Fonogram Źródeł". Kontakt mailowy: nowatradycja@polskieradio.pl.

:: formularze zgłoszeniowe, regulaminy itp. - nowatradycja.polskieradio.pl




FOLKOWY FONOGRAM ROKU

Konkurs na Folkowy Fonogram Roku towarzyszy Festiwalowi "Nowa Tradycja" od 2002 roku. Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce. Wziąć w nim udział mogą zespoły, które działają w kraju i wykonują muzykę inspirowaną tradycjami muzycznymi świata. Zawsze cieszy się on ogromnym zainteresowaniem wielbicieli i twórców muzyki folkowej. Wśród laureatów tej nagrody byli czołowi polscy muzycy związani z folkiem, muzyką świata, etno, eksperymentalną czy jazzem, m.in.: Muzykanci, Golec uOrkiestra, Kapela Brodów, Kapela ze Wsi Warszawa, Dikanda, Osjan, Indialucia, Lautari, Joanna Słowińska, Orkiestra św. Mikołaja, Kwadrofonik, Wołosi i Lasoniowie, Raphael Rogiński, Kapela Maliszów czy Maria Pomianowska. W 2020 roku najlepszy okazał się album Lajko Felix & Vołosi wydany przez węgierskie wydawnictwo FONO.

– Termin "folkowy" pragniemy rozumieć jak najszerzej, pozostając jednak na stanowisku, że muzyka tak określana powinna zawierać odniesienia do muzyki tradycyjnej oraz stanowić jej twórczą interpretację – podkreślają w regulaminie organizatorzy konkursu na FFR 2020, którzy w werdykcie oceniają ogólny poziom artystyczny zaprezentowanej na fonogramie muzyki. W cenie jest wszystko, co najważniejsze: dobór i oryginalność repertuaru, jakość techniczna nagrań oraz pomysł, poziom merytoryczny, a nawet okładka albumu.



laureaci konkursów na Folkowy Fonogram Roku i Fonogram Źródeł za 2019 rok

laureaci konkursów na Folkowy Fonogram Roku i Fonogram Źródeł za 2019 rok




FONOGRAM ŹRÓDEŁ

Oprócz albumu z muzyką folkową nagradzane jest również najlepsze wydawnictwo z repertuarem tradycyjnym - Fonogram Źródeł. Po raz pierwszy konkurs ten odbył się w 2009 roku, a jego podstawowym założeniem jest zmotywowanie lokalnych społeczności do przedstawiania swoich muzycznych tradycji oraz autentycznych artystów.

Zdaniem dr Weroniki Grozdew-Kołacińskiej, jednej z długoletnich jurorek Fonogramu Źródeł, konkurs jest przejawem głębokiej potrzeby dokumentowania muzyki ludowej. – Nawet Kolberg mówił, że tradycja ginie. Dlatego w XXI wieku tym bardziej potrzeba zachowywać i upowszechniać te rodzaje ekspresji. Długo myśleliśmy o muzyce ludowej jako wytworze anonimowego, masowego "ludu", a to są wspaniałe, różnorodne indywidualności: muzykanci, harmoniści, gajdosze, śpiewaczki i śpiewacy – mówi pieśniarka i etnomuzykolog.

Jak od lat podkreślają etnomuzykolodzy i eksperci, muzyka ludowa bardzo się zmienia, odchodzą starsi muzykanci, ale wciąż są chętni, żeby się od nich uczyć. Dlatego w konkursie na Fonogram Źródeł wyróżniane są bardzo różne artefakty, czasem dopracowane albumy, a czasem skromniejsze rejestracje, za to cenne przez swoją tematykę. – Stawiamy na wiedzę. Najważniejsze, żeby to było wartościowe pod każdym względem. Muzyka ludowa na to zasługuje – podsumuje dr Grozdew-Kołacińska.