To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

Chango Spasiuk - argentyńskie chamamé


Chango Spasiuk - argentyńskie chamamé (11 marca, Warszawa; 12 marca, Sopot)

Chango Spasiuk


Warszawa
- środa, 11 marca, godz. 19:30
Studio im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59
wstęp: 35 zł


Sopot - czwartek, 12 marca, godz. 19:00
Pick & Roll, ul. Zamkowa Góra 3-5
wstęp: 60 zł




Chango Spasiuk z zespołem:

:: Chango Spasiuk - akordeony
:: Marcos Villalba - instrumenty perkusyjne, gitara
:: Diego Arolfo - śpiew, gitara
:: Pablo Farhart - skrzypce




Europejczycy kojarzą Argentynę z tangiem. Nie wszyscy jednak wiedzą, że tanga słucha się jedynie w Buenos Aires, w pozostałej części Argentyny ludzi poruszają przeważnie dwa rodzaje muzyki folkowej: chamamé i chacarera.

Podstawą twórczości Chango Spasiuka, jednego z najważniejszych przedstawicieli nowej argentyńskiej muzyki folkowej, jest właśnie chamamé. To tradycyjna muzyka jego ojczyzny - leżącego na północy Argentyny regionu Misiones. Jest to dzika, archaiczna i zmieniająca się w czasie forma tradycyjnej muzyki, produkt wielonarodowej i wielorasowej mieszanki jaką stanowi ludność tego tropikalnego regionu, leżącego przy granicy z Brazylią. Oprócz rdzennych mieszkańców Guaraní i potomków afrykańskich niewolników tutejszą społeczność tworzą także Niemcy, Szwajcarzy, Polacy, Rosjanie i Ukraińcy. Ich melodie i tańce wymieszały się z harmonijnymi melodiami Indian i z afrykańskimi rytmami. Wkrótce chamamé należało już do dnia codziennego. Chamamé komponuje się jakby był to rytm brazylijski - radośnie, tanecznie i jednocześnie z nutą nadającą się do bardziej intymnych momentów życia.

Zapalonemu akordeoniście i kompozytorowi Chango Spasiukowi udało się przekształcić chamamé – do tej pory znany tylko znawcom ludowy styl argentyński – w wysoko rozwiniętą formę sztuki. Jego wpływ na chamamé jest porównywalny z wpływem jego krajana – Astora Piazzolli, który niegdyś połączył tango z jazzem i elementami klasycznymi i dzięki temu na nowo je ożywił. Przy tworzeniu swojej muzyki Spasiuk bardzo lubi eksperymentować: ludowe polki, mocne ranchera, wesołe schotis i szybkie rasguidos dobles.

Mistrz chamamé komponował muzykę filmową, grał z kolegami z obszarów rocka, jazzu, folku i klasyki - gra zarówno muzykę tradycyjnie zakorzenioną, jak i z najbardziej awangardowymi przedstawicielami najróżniejszych scen muzycznych.

Mimo swojego młodego jeszcze wieku Chango ma już za sobą ponad 20-letnią karierę, a na koncie niezliczoną ilość nagród i 11 albumów. Zaczynał na lokalnych festiwalach tanecznych, teraz koncertuje z powodzeniem na całym świecie. Mimo wielu zmian, jakie dokonały się w tych latach w jego muzyce, pozostała ona nadal wierna swoim korzeniom: czerwonoziemistej krainie na północnym wschodzie Argentyny.

Z dziełami Chango nierozłącznie powiązane są wspomnienia o uroczystościach i ludowych polkach, w których bierze udział cała rodzina i które są tak typowe dla prowincji Misiones. Dlatego właśnie ludowy chamamé ujawnia największą interpretacyjną i kreacyjną wirtuozerię Spasiuka.




źródło: Festiwal Globaltika, Polskie Radio, mat. pras.