To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

Di Galitzyaner Klezmorim
NOKH AMOL

ART CD 2003

CD - 35 zł Dodaj do koszyka

  1. Azoi Tanzmen in Odessa  
  2. Moldavian Hora/No Name Sirba  
  3. Mazl Tov  
  4. Chopin's Freilach  
  5. Hasidic  
  6. Prayer in the Isaac Synagogue  
  7. Kolomeykes  
  8. Bulgar  
  9. Friday Evening  
  10. Skocna  

"Azoi Tanzmen in Odessa"
  utwór tradycyjny z repertuaru Giory Feidmanna.


"Moldavian Hora/No Name Sirba"
  początek utworu to tradycyjna żydowska hora ("Moldavian Hora"). Tytuł może sugerować pochodzenie utworu z tej właśnie części Europy. Opracowanie melodii zostało zaczerpnięte ze zbioru Henry Sapoznika "The Compleat Klezmer". Część druga, bardziej żywa i dynamiczna, nasuwająca skojarzenie z marszem powitalnym, pochodzi z nagrania "Britishaner Bulgar" Dave'a Tarrasa, znana też jako "No Name Sirba" z nagrania Joela Rubina i Epstein's Brothers Orchestra.


"Mazl Tov"
  utwór oparty na melodii typowego wschodnioeuropejskiego niguna. Melodia ta pojawia się w wielu nagraniach i występuje pod różnymi nazwami. W nagraniu zespołu Sulam znajdujemy ją pod tytułem "Freilach nr 19" i pochodzi ze zbioru Mosze Barlina. Zespół Sabbath Hela Veckan nagrał ją pod nazwą "Mazel Tov" - dosł. "szczęśliwej gwiazdy" - życzenia dla nowożeńców.


"Chopin's Freilach"
  utwór oparty na motywach zaczerpniętych z mazurków Chopina (C-dur op. 24 nr 2, g-moll op. 67 nr 2, a-moll op. 68 nr 2). Początkowo miał to być żart muzyczny, przygotowany w związku z ogłoszonym w 1999r. Konkursem Chopinowskim na Wszystkie Instrumenty z Wyjątkiem Fortepianu - "Chopin Open", upamiętniającym 150-tą rocznicę śmierci kompozytora. Próba połączenia klezmerskiej tradycji i praktyki wykonawczej z muzyką Chopina spotkała się z uznaniem jury, które przyznało utworowi pierwszą nagrodę.


"Hasidic"
  melodia nawiązująca w swym charakterze do tradycyjnego chasydzkiego niguna, zaczerpnięta z repertuaru węgierskiej grupy Muszikás ("Khusid dance").


"Prayer in the Isaac Synagogue"
  kompozycja ta nawiązuje w swej konstrukcji do melodii chasydzkich, gdzie spokojna, modlitewna fraza rozwija się stopniowo w ekstatyczny taniec uwielbienia.


"Kolomeykes"
  utwór z repertuaru zespołu Brave Old World. Kołomyjka to taniec górali karpackich (Hucułów). Wbrew obiegowej opinii, jak i pewnej zbieżności geograficznej (taniec ten rozpowszechniony był na terenach położonych na południe od miasta Kołomyja) określenie Kołomyjka nie pochodzi od nazwy miasta, lecz od formy tańca ("w koło"). Kompozycja nagrana na tej płycie jest zestawieniem dwóch niezależnych utworów, z których drugi (ostatnie cztery melodie) jest fragmentem pieśni weselnej Hucułów. W wielonarodowościowej społeczności kresów dawnej Rzeczpospolitej proces mieszania się ze sobą elementów różnych kultur był zjawiskiem powszechnym, czego doskonałym przykładem jest ten właśnie huculski taniec, zaadaptowany przez tamtejszych Żydów.


"Bulgar"
  utwór autorstwa Dave'a Tarrasa, jednego z najsłynniejszych klezmerów XX-tego wieku. "Bulgar", podobnie jak "Mazl Tov", "Hasidic" oraz "Kolomeykes", zostały opracowane przez zespół dla potrzeb warsztatów tańca prowadzonych corocznie w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie przez Leona Blanka i Di Galitzyaner Klezmorim.


"Friday Evening"
  materiałem wyjściowym dla tej kompozycji jest piosenka "Frajtik ojf der Nacht" autorstwa Sternhajma. Przez instrumentalne opracowanie utwór zyskuje zdecydowanie odmienny charakter oraz kolorystykę brzmieniową w stosunku do swego wokalnego pierwowzoru.


"Skocna"
  utwór taneczny pochodzący ze zbioru melodii żydowskich Beregovsky'ego. Zbiór ten zaginął pod koniec lat 70-tych XX-tego wieku w Związku Radzieckim. Niedawno odnaleziony, jest nieocenionym źródłem wiedzy zarówno dla historyków jak i wykonawców muzyki klezmerskiej. "Skocna" została zaczerpnięta przez Beregowsky'ego ze zbioru Sakhnowsky'ego, skrzypka Kijowskiej Orkiestry Klezmerskiej z II poł. XIX-tego wieku.

skład zespołu:
Mariola Śpiewak - klarnet clarinet
Grzegorz Śpiewak - akordeon accordion
Rafał Seweryniak - kontrabas double-bass