To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

Muzyka Źródeł
KASZUBY
vol. 17

Polskie Radio 2012 (reedycja)


CD - 22 zł   Dodaj do koszyka

  1. Prezentacja dźwięku diabelskich skrzypiec
  2. Szewiec
  3. Za co Maćku koza bijesz
  4. To je krótczi, to je dłużi
  5. Szewiec II
  6. Kowal
  7. 4 mile za Warszawe
  8. Łuowieczci chuedzo
  9. Polka "Władyś"
  10. Walczyk "Szyper"
  11. Pola "Zbyszek"
  12. Gęsy hud
  13. A ti ptaszku skowrunaszku
  14. Pod borem chojna stojała
  15. Sewy gołąbeczek
  16. Mamuelke muoja boli mnie głowa
  17. Kole lipy kole wody
  18. Już dosiekli pańsce chłopi
  19. Polka
  20. Marsz weselny
  21. Od Błoetka do błoetka
  22. Chodzony weselny
  23. Rajo mnie dziś kawalera
  24. Dobry tabaka
  25. Królowie jado, korony kłado
  26. Jędrze jabka, jędrze kreśzci
  27. Pój sã żużkú, mój Jezusku
  28. Rozkwitnęła się lilija
  29. W Dzień Bożego Narodzenia
  30. Już idę do grobu ciemnego
  31. Polka "sëka lësa guenila"
  32. Koseder
  33. Dżek
  34. Trojak
  35. Kutrowa polka
  36. Stoi dzewcze w uogrodze
  37. Lipa, lipa, lipaneczka
  38. Pod borem brzózka stojała
  39. Muedry ueczka puejta spac
  40. Jem jo rëbok
  41. Hej, żeglujże żeglarzu
  42. O tym jak Kaszuba ze wsi do miasta jechał


opis:



Kaszuby stanowią najbardziej wyrazistą grupę etniczną na Pomorzu, wyróżniającą się poczuciem odrębności regionalnej i bogactwem tradycji ludowych. Język kaszubski przetrwał mimo wielowiekowego panowania na tych ziemiach zakonu krzyżackiego, a następnie państwa pruskiego. Dopiero po I wojnie światowej Kaszuby wróciły w granice Polski i wtedy nastąpiło ożywienie kultury kaszubskiej: twórczości artystycznej, czasopiśmiennictwa, teatru, który spopularyzował dawne zwyczaje, pieśni i tańce, masowego ruchu śpiewaczego i muzealnego.

Obecnie folklor Kaszub jest silnie powiązany z folklorem innych regionów Polski, a bezpośrednie wpływy niemieckie są niewielkie, choć widoczne w niektórych pieśniach obrzędowych.

Na płycie znalazły się melodie taneczne, widowiskowe tańce-zabawy, pieśni miłosne, zalotne i obrzędowe, w tym weselne. Na szczególną uwagę zasługują obrzędowe zachowania w czasie Adwentu, Wigilii, czasu kolędowania, Wielkanocy, sobótki, zakończenia żniw oraz muzyka grana 1 listopada przed cmentarnymi bramami.

Wydanie płyty odbyło się przy wsparciu finansowym Instytutu Muzyki i Tańca.