To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

Muzyka Źródeł
RZESZOWSKIE, POGÓRZE
vol. 10

Polskie Radio 2013 (reedycja)


czasowo niedostępne

  1. Polka pstrykana
  2. Woły od Piątkowej
  3. Wygrywka dla panny młodej
  4. Dobranoceńka - pieśń przedweselna
  5. Oj zakukała, oj kukułeczka - pieśń weselna
  6. Już się ciemni, juz się mroczy - pieśń weselna
  7. Grajcie mi skrzypeczki - pieśń weselna
  8. W Dunaju, we wodejce - pieśń weselna
  9. Wolny weselny
  10. Polka od ucha
  11. Krakowiak weselny
  12. Polka galopka
  13. Polka
  14. Oberek - Poleciały gołębisie
  15. Poleczka
  16. Oberek
  17. Poleczka cygańska
  18. Nadobna Marysiu - kolędowanie dla dziewczyny
  19. Niech gospodarz - kolędowanie dla gospodarzy
  20. Hej lelija - kolędowanie dla gospodarza
  21. Panie gospodarzu - kolęda na Nowy Rok
  22. A czy je, czy nie ma - szczebiótka
  23. A któż mi tam - pieśń śpiewana w Popielec
  24. Lament - pieśń pogrzebowa
  25. Była ci Święta Dorotka - apokryf
  26. Pasła Kasieńka krówki dwie - melodia pasterska
  27. Kołysz-że się kołysz - kołysanka
  28. Kąpała się Kasia w morzu - ballada
  29. A w nidziele, w nidziele - ballada
  30. Równy - taniec
  31. Krakowiak - Idziemy z muzyką
  32. Sowa na gaju siada - melodia taneczna
  33. W sanockim sadzie - wolny
  34. Polka Na góreczkę
  35. Sztajer
  36. Polka stawana
  37. Tramelka
  38. Chodzony


opis:



Nagrania na płycie pochodzą z lat 1962-1995. Zostały dokonane przeważnie w centralnej części regionu i objęły najstarsze kapele, przykłady gry solowej, typowego repertuaru tanecznego.

W muzyce wokalnej Rzeszowszczyzny dominuje śpiew weselny, pieśni żałobne, kolędy, kołysanki. Ten repertuar wykonywany jest przez kapele w różnym składzie, typowym dla poszczególnych części regionu. Obok nagrań kapel dwuosobowych (skrzypce i bas) , prezentowane są kapele, do których włączono klarnet i skrzypce sekundowe, a także zespoły, w które swoje charakterystyczne brzmienie zawdzięczają włączeniu do składów cymbałów. Ten instrument pojawia się w kapelach rzeszowskich w latach 30. XX wieku i tylko w tym regionie Polski nadal występuje. Na płycie zamieszczono przykłady gry solowej starszych cymbalistów, którzy grają na różnorodnie brzmiących instrumentach. Ta różnorodność bierze się z odmiennej techniki budowy cymbałów, rodzaju materiału i doboru strun. Instrumenty te były najczęściej wytwarzane przez samych muzyków.
Repertuar rzeszowskich instrumentalistów obfituje w wiele odmian polek, np: polki wściekłe, drobne galopki, tramle, stawane, pstrykane, a także oberki, krakowiaki, ballady, czy chodzone.

Wydanie płyty odbyło się przy wsparciu finansowym Instytutu Muzyki i Tańca.