To jest tylko fragment strony. |
Andrzej Bieńkowski
CZAS HARMONII
PIERWSI HARMONIŚCI
Muzyka odnaleziona 2007
książka z płytą
"Największa rewolucja w muzyce wiejskiej XX wieku przyszła z najmniej spodziewanej strony. Spowodowała ją harmonia, jej głośność i możliwości brzmienia, a przede wszystkim uroda dźwięku! Stało się to w latach trzydziestych ubiegłego wieku. W krótkim czasie harmonia wymiotła z muzyki wiejskiej skrzypce, które od pokoleń były dla niej najważniejsze. Harmonistów na wsi jest mało. Młode pary odkładają śluby, czekając, żeby harmonista miał czas i zagrał im na weselu.
Takim mistrzom i jednocześnie prekursorom harmonii jest poświęcona ta płyta. To właśnie oni: Michalski, Talarowski, Rosiński, Kędzierski, Gajda i inni wprowadzili ją po raz pierwszy na wesela. Jednocześnie "przetłumaczyli" grę skrzypcową i śpiew na język i skalę harmonii. Nut przecież nie znali. To była prawdziwa rewolucja w muzyce. Miała też uboczne skutki. Do harmonii nie dało się już tradycyjnie śpiewać. Powoli śpiew ginął a tymsamym kurczył się repertuar kapel.. Jeszcze zapraszano do harmonii skrzypce, ale stopniowo wypierały je saksofon i trąbka.
Materiały do płyty nagrywaliśmy w latach 1981-1995. To ważny dokument zmian w muzyce, niezwykłe świadectwo talentu i inwencji. Ale też przestroga dla twórców kultury, że to co podlega zbyt gwałtownym zmianom, może doprowadzić do samozagłady."
wykonawcy:
Jan Michalski (ur. 1916) - harmonia 2-rzędowa, 22-basowa "F. Meier" (1, 3, 4), opowiada (2)
Wacław Rek (ur. 1928) - skrzypce (1)
Józef Michalski (ur. 1939) - baraban z talerzem (1, 3, 4)
Leopold Talarowski (ur. 1904) - harmonia 2-rzędowa, 12-basowa, półtonówka "Mejer" (5, 6)
Stanisław Domański (ur. 1926) - baraban ze stalką (5, 6)
Stanisław Rosiński (ur. 1924) - harmonia 3-rzędowa, 24-basowa "Glanowski" (7, 8)
Andrzej Leszczyński (ur. 1942) skrzypce (7, 8)
Jan Sujka - baraban ze stalką (7, 8)
Walenty Kędzierski (ur. 1913) - opowiada (9), harmonia 3-rzędowa, 24-basowa (10, 11)
Tadeusz Duda (ur. 1923) - bębenek (10, 11)
Władysław Gajda (ur. 1905) - harmonia 3-rzędowa, 24-basowa "Kwatek" (12, 13)
Stanisław Tkaczyk (ur. 1924) - skrzypce (12, 13)
Edward Kocon (ur. 1929) - bębenek (12, 13)
Józef Bębenek (ur. 1919) - harmonia pedałowa 3-rzędowa, 80-basowa "Ostrowski" (14, 15)
Władysław Cieślik (ur. 1919) - skrzypce (14, 15)
Stanisław Cieloch (ur. 1924) - bębenek (14, 15)
Mieczysław Gwiazda (ur. 1921) - harmonia 3-rzędowa, 24-basowa "Kwatek" (16, 17)
Stanisław Budzisz (ur. 1917) - bębenek (16, 17)
Mieczysław Pielarz (ur. 1920) - harmonia przerobiona z akordeonu "Marinucci" (18, 19)
Mieczysław Pluta (ur. 1922) - bębenek (18, 19)
Edward Wlazło (ur. 1924) - harmonia 3-rzędowa, 24-basowa (20, 21)
Bronisław Białek (ur. 1914) - skrzypce (20, 21)
Stanisław Wlazło - baraban z talerzem (20, 21)
Bronisław Sowiński (ur. 1905) - harmonia 3-rzędowa, 24-basowa "Sejpelt" (22, 23)
Władysław Strzyga (ur. 1908) - skrzypce (22)
Stanisław Wlazło (ur. 1912) - harmonia pedałowa 3-rzędowa, 24-basowa (24, 25)
Stefan Jarosiński (ur. 1922) - skrzypce (24, 25)
Marian Pełka (ur. 1936) - bębenek (24, 25)
Jan Kędzierski (ur. 1928) - harmonia 3-rzędowa, 120-basowa "Ziemski" (26, 27, 28)
Józef Papis (ur. 1931) - skrzypce (26, 27, 28)
Józef Kędzierski (ur. 1939) - baraban z talerzem (26, 27, 28)